Σχετικά άρθρα
ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Δευτέρα, 15 Ιούλιος 2013 18:49 |
Αγαμέμνων του Αισχύλου Το πρώτο έργο, από την Αισχύλεια και μοναδική διασωθείσα τριλογία Αγαμέμνων, Χοηφόρες, Ευμενίδες, ξεκινάει με έναν μαγευτικό μονόλογο στα τείχη της πόλης μέσα στο σκοτάδι της νύχτας. Ο φρουρός ξαγρυπνά περιμένοντας να φεγγοβολήσει ο ουρανός την Φρυκτωρία, να αντικρύσει δηλαδή από το βουνό απέναντι μια φωτιά που θα μηνάει πως έπεσε η Τροία και πως ο βασιλιάς επιστρέφει από τον δεκαετή πόλεμο. Στη συνέχεια η Κλυταιμνήστρα δέχεται μια επί πλέον επιβεβαίωση με την άφιξη του αγγελιαφόρου. Θα στρώσει το κόκκινο χαλί για να υποδεχτεί τον άντρα της και θα τον σκοτώσει μέσα στο λουτρό μαζί με την ερωμένη του, την τρωαδίτισσα σκλάβα και μάντισσα Κασσάνδρα η οποία έχει ήδη «δει» προφητικά το μακελειό. Ο Χορός των γερόντων φρίττει και απειλεί την βασίλισσα η οποία έχει συνεργάτη της τον Αίγισθο, εκείνη όμως κρατάει χαμηλούς τόνους, σαρκάζει ανεπαίσθητα και κλείνει την τραγωδία με την φράση προς τον συνεργάτη της: Μην απαντάς στα γαυγίσματά τους Αίγισθε. Εσύ κι εγώ θα βάλουμε κάτω από την εξουσία μας το παλάτι. Ήδη η απειλή του ερχομού του εκδικητή Ορέστη κρύβεται κάτω από τις απειλές του Χορού μα η βασίλισσα εύχεται να σταματήσει εδώ το αιματοκύλισμα της γενιάς και να έρθουν οι ήσυχες μέρες στο αιματοβαμμένο σπίτι. Στην τραγωδία αυτή βασικό επιχείρημα της Κλυταιμνήστρας για τον φόνο του άντρα της είναι η εκδίκηση της επειδή εκείνος θυσίασε την κόρη της Ιφιγένεια. Υποφώσκει βέβαια κι η οργή της για την ερωμένη που της έφερε στο παλάτι από την Τροία. Και φυσικά τα φρικτά ανθρωποφαγικά Θυέστεια δείπνα, δίνουν στον Αίγισθο το δικαίωμα μιας εκδίκησης που κρατάει από γενιά σε γενιά. Η παράσταση κρατήθηκε σκηνοθετικά σε χαμηλούς τόνους χωρίς παρεμβάσεις ή εντυπωσιακά ευρήματα. Χρησιμοποιήθηκε για ακόμα μία φορά το επικλινές επίπεδο και το στοιχείο του νερού. Ο Χορός κινήθηκε ανάμεσα στον κόσμο σε κάποιο σημείο αλλά σε γενικές γραμμές κράτησε μια συγκρατημένη, ερμηνευτική και κινησιολογική γραμμή. Ο Χατζησάββας απέδωσε τον ρόλο του Αγαμέμνονα με εντυπωσιακή αμεσότητα και σαφήνεια. Η Καραμπέτη στο ρόλο της Κλυταιμνήστρας ανέδειξε τις ερμηνευτικές της αποχρώσεις με μια θαυμάσια αίσθηση του τραγικού λόγου και του εσωτερικού του ρυθμού. Η ερμηνεία της διέθετε κρυστάλλινη καθαρότητα και έντονες, δυναμικές μεταπτώσεις ενώ οι κορυφαίες στιγμές του ρόλου της αποδόθηκαν με μια θαυμάσια συγκινησιακή έξαρση που αξιοποίησε στο έπακρο τις πολλαπλές δυνατότητες της εξαιρετικής της πειθαρχημένης φωνής και της αιθέριας, απολύτως συγκροτημένης κίνησής της. Η Τζήμου στο ρόλο της Κασσάνδρας, έκανε την τομή αποδίδοντας την ηρωίδα όχι τόσο εκστατική όσο προσηλωμένη σε μια μοίρα προδιαγραμμένη αλλά και τρομακτική. Οι κραυγές της, κραυγές τρομοκρατημένου πουλιού ενέτειναν την ζωώδη απελπισία της χωρίς να βαραίνουν με υπερβολή το ήδη έντονο στοιχείο του θρήνου της ηρωίδας. Η παρουσία της κάτω από τη σκηνή κι ο μονόλογός της προς το Χορό, διέθεταν εκείνη την παράξενη αίσθηση του αληθινού που όμως διαποτίζεται έντονα από το ονειρικό στοιχείο. Ο Μπισμπίκης στο ρόλο του Αίγισθου έδωσε μια θαυμάσια ερμηνεία, συγκροτημένη κι εύρωστη, μετρημένη αλλά πάλλουσα, δυναμική κι ολοκληρωμένη φωνητικά, κινησιολογικά, συγκινησιακά. Πολύ καλός ο Χαλακατεβάκης στο ρόλο του φρουρού. Η παράσταση διαποτίζεται από τους ήχους ενός νοσταλγικού κλαρινέτου που παίζει αισθαντικά ο Χρήστος Καλκάνης. Κλυταιμνήστρα: Καριοφυλλιά Καραμπέτη Κορυφαίοι: Συντελεστές: Το πρόγραμμα της υπόλοιπης περιοδείας |
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 17 Ιούλιος 2013 16:32 |