Σχετικά άρθρα
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Πέμπτη, 07 Απρίλιος 2016 07:31 | |||
Βασίλης Βασιλάκης Αποφοίτησε με άριστα από τη Δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης- Κάρολος Κουν. Έπαιξε σε μια σειρά από παραστάσεις αρχαίου και σύγχρονου δράματος στην Ελλάδα και σε φεστιβάλ του εξωτερικού με σημαντικούς σκηνοθέτες, εντός και εκτός του θεάτρου Τέχνης. ‘Έχει σκηνοθετήσει το «Νεκρό Σπίτι» του Γιάννη Ρίτσου στο Bios και το «Καπετάν» Μιχάλη του Ν. Καζαντζάκη στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Έχει εργασθεί για την ελληνική τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο. Στο εργαστήρι του David Kennedy σπούδασε γλυπτική, κατασκευή μαριονέττας, και ζωγραφική με δάσκαλο τον Γ. Μόραλη. Το 1997 ίδρυσε το «Θέατρο Μαριονέττας» και έκτοτε παρουσιάζει παραστάσεις -κυρίως για παιδιά-σε σενάριο, κατασκευή, σκηνοθεσία του ίδιου. Επίσης έχει παρουσιάσει παραστάσεις δρόμου με μαριονέττες. Σε συνεργασία με το ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΑΙΓΙΝΑΣ «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ» σκηνοθέτησε μια σειρά από έργα ενώ δημιούργησε την θεατρική ομάδα «ΟΡΜΙΣΚΟΣ» και έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις της. Το ταξίδι στον κόσμο του Ιονέσκο συνεχίζει φέτος ο Βασίλης Βασιλάκης, σκηνοθετώντας και παίζοντας στο «Μάθημα» που παρουσιάζεται από 9 Απριλίου στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης. Το «Μάθημα» ανεβαίνει μετά τη «Φαλακρή Τραγουδίστρια» (Ομάδα Θεάτρου «ΔΕΝ») που έκανε πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη σε σκηνοθεσία του ίδιου. Ένας καθηγητής, μία μαθήτρια και μια υπηρέτρια αποτελούν τα πρόσωπα του έργου. Σε ένα φαινομενικά «φυσιολογικό» μάθημα αποκαλύπτεται σιγά-σιγά ο παράλογος κόσμος του Ιονέσκο, μετατρέποντας το καθημερινό σε παράδοξο και το γκροτέσκ γελοίο σε τραγικό. Στο «Μάθημα» ο Ιονέσκο διαπραγματεύεται το θέμα της εξουσίας και το πως αυτή επιβάλλεται, δια μέσου της γλώσσας αποκαλύπτοντας τα λεπτά όρια μεταξύ θύτη και θύματος. Μίλησε μου για την δουλειά που ετοιμάζεις αυτό τον καιρό; Μετά την «Φαλακρή τραγουδίστρια» ακολουθεί το «Μάθημα». Είναι μια περίοδος που σε έχει απορροφήσει εντελώς ο Ιονέσκο; Η σκηνοθεσία στο «μάθημα» ήρθε σαν φυσικό επακόλουθο μετά την «φαλακρή τραγουδίστρια». Γεννήθηκε η ανάγκη να ψάξω περισσότερο και να εμβαθύνω στο «Ιονεσκικό» πολυεπίπεδο πνεύμα. Στάθηκα τυχερός γιατί με τις δύο βασικές μου συνεργάτιδες, συγχρονιστήκαμε και δουλέψαμε με αγάπη κι ενδιαφέρον, το κείμενο.
Πως προσέγγισες τον Ιονέσκο; Ο Κος ΙΟΝΕΣΚΟ είναι μια καταπληκτική περίπτωση συγγραφέα... Θυμάμαι τον Κουν να μου λέει -είχαν γίνει φίλοι μετά το ανέβασμα της «φαλακρής τραγουδίστριας» στο υπόγειο του Θ. Τέχνης- : Δεν μπορώ να καταλάβω ,πως ένας τόσο συντηρητικός άνθρωπος, έχει τόσο ανατρεπτικό μυαλό....Πιστεύω πως το βαθύ εσωτερικό του σκοτάδι, τον οδηγούσε να βλέπει και να καταγράφει με αυτόν τον μοναδικό τροπο.Τον πλησίασα με οδηγό την απελπισία και το αδιέξοδο των προσώπων του.
Τι είναι αυτό που σε προβληματίζει στο θέατρο των ημερών μας και ποια βρίσκεις πως είναι τα ισχυρά κίνητρα για να συνεχίσει κανείς σ’ αυτό το χώρο; Αυτό που με προβληματίζει αυτή τη στιγμή, είναι πως, αντί το θέατρο να λειτουργεί σαν «κόφτης» μιας «αποσπασματικής» εποχής, έχει γίνει ένα μ’ αυτή και παλεύει εναγωνίως για το «καινούργιο» σε θέατρα-supermarkets.Το μοναδικό κίνητρο είναι η εσωτερική αναγκαιότητα... η οποία ξεπερνά τις εξωτερικές δυσκολίες.
Τι πιστεύεις για την κρίση και με ποιον τρόπο επιδρά πάνω σου; Είναι πρόστυχο και ανήθικο μια μικρή κοινωνία ελίτ να οδηγεί στην εξαθλίωση και τον πρωτογονισμό ολόκληρους λαούς κι η δική μου αντίδραση σ’ αυτό είναι να γίνονται η οργή και η θλίψη, όπλα που πυροβολούν με λέξεις. Μας ήρθε λίγο ξαφνικό...αλλά είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι δεν ζούμε παρά μόνο με πακτωλούς χρημάτων... Αυτό όμως που έχει χρέος η πολιτεία είναι: ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ. Προσωπικά η κρίση με βρήκε προετοιμασμένο..Τις εποχές του άφθονου χρήματος εγώ ζούσα στην Αίγινα κάνοντας δουλειές του ποδαριού για να εξασφαλίσω το λιτό φαγητό μου κι ένα δωμάτιο χωρίς ηλεκτρικό. Την υπόλοιπη μέρα ζωγράφιζα -εκείνη την περίοδο συναντούσα τον Γ. Μόραλη σαν δάσκαλο-και μάθαινα κατασκευή και χειρισμό Μαριονέτας από τον φίλο D. Kennedy. Στενοχωριέμαι όταν βλέπω πεινασμένους ανθρώπους και αυτήν την αίσθηση της εγκατάλειψης, του θανάτου, της αποσύνθεσης μιας ολόκληρης χώρας ..πονάει.
Ποιες είναι οι άμυνες σου απέναντι στις αντιξοότητες και πότε τις ενεργοποιείς; Δεν κρατάω αμυντική στάση απέναντι στις αντιξοότητες, δεν αμύνομαι στο πρόβλημα. Προσπαθώ να το λύσω. Αν το καταφέρω, έχει καλώς. Αν όχι ...κάνω κάτι άλλο.
Ποια είναι η πιο ισχυρή δυναμική του θεάτρου όσον αφορά το κοινό; Μπορεί να ασκήσει πάνω του κάποια θετική επιρροή ή όλα τελειώνουν με τα χειροκροτήματα; Υπήρξαν στο παρελθόν επαναστάσεις που ξεκίνησαν μέσα από το θέατρο και μακάρι να ξαναγίνει, αλλά... Πιστεύω πως αυτό που μπορεί να ενσταλάξει το θέατρο βρίσκεται στον πυρήνα της ανθρώπινης ευαισθησίας και λέγεται ποίηση ... Ποια είναι η γνώμη σου για την λογοκρισία και με ποιον τρόπο ασκείται; Μια παράσταση "λογοκρίνεται " από μονή της, δηλαδή ή έχει επιτυχία ή δεν έχει. Τώρα όλα τα υπόλοιπα είναι ύπουλα και σκοτεινά.
Από που αντλείς τα ερεθίσματα της έμπνευσης σου; Η καθημερινότητα είναι ο πλούτος και η εργασία το ταίρι του. Καμία φορά έρχεται και έμπνευση ...
Τι λατρεύεις και τι μισείς; Λάτρης της εργασίας. Μίσος δεν έχω πια για τίποτα… θλίψη μόνο για τα κακά...
Το μάθημα του Ευγένιου Ιονέσκο Μετάφραση: Της ομάδας Σκηνοθεσία, επιμέλεια παράστασης: Βασίλης Βασιλάκης Κοστούμια: Γιούλα Ζωϊοπούλου Κατασκευή σκηνικού: Γιάννης Λαμπρόπουλος Φωτογραφίες: Χριστίνα Σαρλάμη Επιμέλεια ήχου: Δήμος Βρύζας, Σίσσυ Βλαχογιάννη Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Καράογλου Επιμέλεια προγράμματος: Πέννυ Κτενά Video Art: Σιδέρης Νανούδης Σχέδιο αφίσας: Ellen-Iris Plojer Vassilakis Παίζουν οι ηθοποιοί: Βασίλης Βασιλάκης, Ντία Ζούρα, Ειρήνη Καράογλου Για οκτώ μόνο παραστάσεις Πρεμιέρα : Σάββατο 9 Απριλίου Παραστάσεις: Κυριακή 10 Απριλίου Παρασκευή 15, Σάββατο 16, Κυριακή 17 Απριλίου & Παρασκευή 22, Σάββατο 23, Κυριακή 24 Απριλίου Θέατρο Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης Πειραιώς 206 Ταύρος Τηλέφωνα 210-3418550 & 210-3418579 Ώρα έναρξης: 9.μ.μ Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά Τιμές εισιτηρίων : 12€, μειωμένο 8€ (Μαθητικό/ Φοιτητικό/ Νεανικό (έως 26 χρονών)/ Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου)/ Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ)/ Κάτοχοι Κάρτας ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας)/ Κάτοχοι κάρτας ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης)/ ΑμΕΑ/ Άνω των 65, ομάδες άνω των δέκα (10) ατόμων / Ατέλεια ΣΕΗ.» )
|