Δημήτρης Κανέλλος
σκηνοθετεί την «Πιο δυνατή» του 'Αουγκουστ Στρίντμπεργκ
Σε ξέρω σαν ηθοποιό και μάλιστα ταλαντούχο. Πως πέρασες στην σκηνοθεσία; Νομίζω, οφείλεται στην ανάγκη μου να μιλήσω, με αφορμή ένα θεατρικό έργο, για πράγματα που πάντα, από μικρό παιδί με απασχολούσαν. Δεν προτείνω λύσεις , γιατί έτσι και αλλιώς δεν τις έχω. Μου αρέσει όμως να θέτω ερωτήματα. Μου αρέσει να ταξιδεύω με τους άλλους. Μου αρέσει να συν-κινούμαι με τους άλλους. Πιστεύω ότι τα βέλη ενός οποιουδήποτε καλλιτέχνη στοχεύουν την ψυχή και όχι το μυαλό των θεατών-ακροατών. Θεωρώ σημείο αναφοράς για την σκηνοθεσία, την συνάντηση μου με τον Δάσκαλο και μεγάλο άνθρωπο του θεάτρου «Ανατόλι Βασίλιεφ». Μου έδωσε την μέθοδο και έτσι κινούμαι με μεγαλύτερη ελευθερία.
Η δουλειά ενός σκηνοθέτη, συμπληρώνει την εμπειρία ενός ηθοποιού ή πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό; Νομίζω ότι η εμπειρία ενός ηθοποιού συμπληρώνει την δουλειά ενός σκηνοθέτη. Απαραίτητη εμπειρία κυρίως στην διαδικασία χτισίματος των ρόλων. Αλλά η δουλειά του σκηνοθέτη είναι πολύ πιο σύνθετη και οργανωτική. Πιστεύω ότι ο σκηνοθέτης πρέπει να ενορχηστρώνει όλους τους συντελεστές, να επεξεργάζεται όλους τους παράγοντες, προβλεπόμενους και απρόβλεπτους και με ένα τέτοιο τρόπο θα έλεγα, ώστε όλοι όσοι συμβάλουν στη δημιουργία να θεωρούν ότι μόνοι τους, μέσα σε μια πραγματική ελευθερία, δημιούργησαν. Αυτό βέβαια προϋποθέτει την αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των συντελεστών και την ανάληψη του ρίσκου εκ μέρους μου, ακόμα και για το μη αναμενόμενο αποτέλεσμα.
Και μια σεμνότητα που είναι σπάνια. Για ποιο λόγο διάλεξες την «Πιο δυνατή», τι ήταν αυτό που σε γοήτευσε στο συγκεκριμένο έργο του Στρίντμπεργκ; Κατ’ αρχάς ο ειρωνικός τίτλος του έργου. Η προσωπική μου ανάγνωση σε αυτό το υπέροχο έργο του Στρίντμπεργκ είναι ότι δεν υπάρχει η «πιο δυνατή». Η μια είναι καθρέφτισμα της άλλης, και οι δύο –σύζυγος και ερωμένη- προσπαθούν να κατανοήσουν τον εαυτό τους, ψάχνουν, μάχονται, σαν όλους τους ανθρώπους, για το ανέφικτο της ευτυχίας τους κι αν έρχεται κάποια πρόσκαιρη νίκη, αυτή είναι σίγουρα πύρρειος!
Μίλησέ μου για την ηρωίδα και τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε την ζωή της; Η κυρία Χ, είναι μια παντρεμένη γυναίκα, μητέρα , επαγγελματίας ηθοποιός, σύζυγος του Μπομπ, διευθυντή θεάτρου, που λόγω της θέσης του κυρίως πολιορκείται από άλλες γυναίκες. Η ερωμένη του άντρα της, η Αμέλια, φαίνεται να μην είναι η μόνη του απιστία. Μέσα στην οικογένεια , στο θέατρο, και στον κοινωνικό περίγυρο, η κυρία Χ ψάχνει την θέση της, τον ρόλο της, ψάχνει τον εαυτό της.
Τι κοινά νομίζεις ότι μπορεί να έχει με μια σύγχρονή μας γυναίκα; Το έργο είναι διαχρονικό. Αυτά που απασχολούν την κυρία Χ, είναι πράγματα που καίνε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας και σήμερα πια, θα έλεγα και φύλου. Η απιστία είναι η αφορμή, για να μας μιλήσει ο Στρίντμπεργκ, για πιο βαθιά πράγματα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Τι είναι αυτό που σε εντυπωσιάζει περισσότερο στον Στρίντμπεργκ και πως θα περιέγραφες την ιδιόμορφη προσωπικότητά του; Η απλότητα της γραφής του. Το έργο μοιάζει σαν να γράφτηκε σήμερα. Και συγχρόνως το καθαρό φως μαζί με τα μεγάλα σκοτάδια που νοιώθω ότι κουβαλάει. Άλλωστε και ο ίδιος, φαίνεται από την βιογραφία του, να προσπαθεί μάταια, σε ολόκληρη την ζωή του να προσεγγίσει την ευτυχία . Μια ευτυχία που χάνεται για πάντα στην τρυφερή ηλικία των 12 ετών , όταν πεθαίνει η μητέρα του, και αμέσως ο πατέρας του παντρεύεται την οικονόμο του σπιτιού. Τρεις γάμοι, έξη παιδιά, η συγγραφή τόσων σπουδαίων έργων, ο εγκλεισμός του σε ίδρυμα μοιάζουν σαν απέλπιδες προσπάθειες .Όμως το καθαρό φως του έρχεται ακριβώς από αυτήν την διαρκή μάχη, τον αγώνα για ζωή.
Μίλησέ μου για τους συνεργάτες σου στην παράσταση Εδώ τώρα θα μιλήσω για καθαρή τύχη-ευτυχία. Οι συνεργάτες μου, όλοι, ήταν αυτοί που είχα σκεφτεί, καθώς άρχισα να φαντάζομαι το έργο. Θα τους αναφέρω με την σειρά που μπήκαν στην δουλειά. Η Ελένη Κούστα που μαζί κάναμε την μετάφραση, και παίζει την κυρία Χ. Ο Βαγγέλης Ντούρος που άρχισε να φωτογραφίζει από την πρώτη μέρα της ανάγνωσης. Ο Θράσος Καμινάκης που έγραψε τους στίχους των τεσσάρων τραγουδιών. Η Δήμητρα Γαλάνη και ο Κώστας Χατζόπουλος-Anemos που συνέθεσαν τα τραγούδια. Η Ελένη Μανωλοπούλου που επιμελήθηκε τα σκηνικά και τα κοστούμια , μαζί με την Νόρα Δεληδήμου. Ο Αλέκος Αναστασίου που υπογράφει τους φωτισμούς. Η Ειρήνη Αλεξίου που επιμελήθηκε την κίνηση. Ήταν για εμένα μια υπέροχη συνεργασία και τους ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη τους. Το ταξίδι ήταν υπέροχο.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου; Σκηνοθετώ το έργο του Γκολντόνι «Καυγάδες στη Κιότζια», που θα ανέβει στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, στις 9-10 Απριλίου, σε μια παραγωγή του Μικρού Πολυτεχνείου. Μετά ξεκούραση λίγο και το χειμώνα θα παίξω.
Ευχαριστώ πολύ. Εγώ ευχαριστώ
«Η πιο δυνατή» Μετάφραση: Δημήτρης Κανέλλος – Ελένη Κούστα Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κανέλλος Επιμέλεια σκηνικών- κοστουμιών: Ελένη Μανωλοπούλου Μουσική σύνθεση τραγουδιών: Δήμητρα Γαλάνη – Κώστας Χατζόπουλος Πρωτότυπη μουσική επένδυση: Κώστας Χατζόπουλος Στίχοι τραγουδιών: Θράσος Καμινάκης Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Αλεξίου Φωτογραφίες: VDouros Βοηθός Σκηνογράφος - Ενδυματολόγος: Νόρα Δεληδήμου Γραφιστική επιμέλεια: Γιώργος Χρονόπουλος
Την Κυρία Χ παίζει: Ελένη Κούστα
Θέατρο Σημείο Χαριλάου Τρικούπη 4 ( πίσω από την Πάντειο)
Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21:15 Τελευταία παράσταση: Πέμπτη 10 Απριλίου 2014 Τιμές εισιτηρίων: 12€, 8€ φοιτητικό – κάρτες ανεργίας Διάρκεια παράστασης: 50΄ Τηλέφωνο: 210 9229579, 6977231347
|