Σχετικά άρθρα
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΚΟΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Κυριακή, 17 Μάρτιος 2013 18:23 | |||
Γιώργος Γιανναράκος «Στο Λαβύρινθο»
Είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει στη σκηνή το έργο αυτό του Τάσου Ρούσσου από την ομάδα «Υστερόγραφο». Σύμφωνα με το δελτίο τύπου η παράσταση αντλεί υλικό από το παράλογο αλλά και το τσίρκο. Οι άνδρες ισορροπούν ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, ανάμεσα στο παιδικό παιχνίδι και τη σκληρή πραγματικότητα. Και κάπου στο τέλος ο Μινώταυρος παραμονεύει. Μιλάμε με τον σκηνοθέτη Γιώργο Γιανναράκο για το έργο, τους ήρωές του, την παράσταση αλλά και την ομάδα του και την τέχνη μας την θεατρική, γενικότερα.
Ποιοι είναι αυτοί οι δύο άντρες, τι οραματίζονται και με ποιο τρόπο τους επηρεάζει το θηλυκό στοιχείο; Οι δυο άνδρες του έργου μπορούν να είναι αυτό που θέλει ο κάθε θεατής. Είναι σίγουρα αναγνωρίσιμοι, αλλά ως τι; Η παράσταση θέτει ερωτήματα. Ένα από αυτά είναι ακριβώς η ταυτότητα των δύο ανδρών. Οι δυο άνδρες αναζητούν την αλήθεια, το νόημα της ζωής, τις αρχές της ζωής και του θανάτου, το δικό τους Μινώταυρο. Στο θεατή και πάλι εναπόκειται να αποφασίσει για το αν και τι οραματίζονται. Ίσως όσα βλέπουν, όσα οραματίζονται, όσα τους συμβαίνουν να είναι πραγματικά. Το θηλυκό στοιχείο υπάρχει μέσα σε όλους τους ανθρώπους και τις καταστάσεις. Δέον όπως αναγνωριστεί και αξιοποιηθεί. Σε κάποιες περιπτώσεις απορρίπτεται. Δεν ξέρω κατά πόσον είναι σκόπιμο. Η γυναίκα του έργου πάντως δρα ως καταλύτης στις αναζητήσεις των ανδρών.
Γιατί επέλεξες αυτό το έργο σε καιρούς που απαιτούν από τους δημιουργούς μια κάποια εκγήγορση; Με γοήτευσε από την πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή μαζί του. Με γοήτευσε η γλώσσα του, η δομή του, η ποίησή του, η αίσθηση του φευγαλέου που αποπνέει, η επαφή του με μύθους και αλήθειες αρχέγονες. Το έργο αυτό όντως απαιτεί από το δημιουργό εγρήγορση. Εγρήγορση όμως απαιτεί και η παράσταση από το θεατή. Ένας επιπλέον λόγος να το επιλέξουμε.
Μίλησέ μου για τους ηθοποιούς σου και τον τρόπο που επικοινωνείτε δημιουργικά. Μου αρέσει να λειτουργώ με φίλους. Έχω σταθερούς συνεργάτες, χωρίς όμως το «Υστερόγραφο» να αποτελεί κλειστή ομάδα. Όποτε απαιτείται η διεύρυνσή του με νέα πρόσωπα, αυτό συμβαίνει. Οι παλιότεροι συνεργάτες μας είναι και σημερινοί. Και είναι πάντα, οι πρώτες επιλογές, σε κάθε επόμενη δουλειά. Όπως είναι φυσικό έχουμε βρει κώδικες επικοινωνίας. Δεν είναι κάτι δύσκολο. Τα νέα στελέχη μας εντάσσονται πολύ εύκολα στους κώδικες αυτούς. Αρκεί να θέλουν. Κανείς δεν υποχρεώνεται για τίποτε, ωστόσο ο καθένας έχει συγκεκριμένο ρόλο, συγκεκριμένες αρμοδιότητες στην ομάδα. Με την επίγνωση αυτή, ο καθένας έχει άποψη και εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις, την επιβάλλει. Τι πιστεύετε για την λειτουργία του θεάτρου στην Αθήνα σήμερα και για τις απαιτήσεις ή τις προσδοκίες του κοινού; Είναι βέβαιο ότι γίνονται πολλά πράγματα και σημαντικά πράγματα. Δεν είναι πάντα εύκολο να γίνουν γνωστά στο ευρύτερο κοινό παρά την πληθώρα των μέσων επικοινωνίας. Ίσως ακριβώς εξαιτίας αυτής της πληθώρας. Υπάρχουν εξαιρετικές δουλειές και απίστευτες σαπουνόφουσκες. Ελπίζω ότι οι σαπουνόφουσκες σιγά – σιγά θα εκλείψουν και θα δοθεί περισσότερος χώρος σε ό,τι είναι σημαντικό. Το κοινό, αυτήν την περίοδο, θεωρώ ότι έχει γίνει απαιτητικότερο. Πέρα από μια μικρή μερίδα που εξακολουθεί να ψάχνει για φτηνή διασκέδαση και να προσελκύεται από λαμπερά ονόματα και μόνο, υπάρχει πολύς κόσμος που θέλει μια ψυχαγωγία ουσιαστική. Όταν αυτή προσφέρεται από λαμπερά ονόματα, θα ενημερωθεί και θα σπεύσει. Οι υπόλοιποι αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα της επικοινωνίας. Εκεί ακριβώς είναι που παίζει το ρόλο του και το «Επί σκηνής» όπως και άλλα site στο διαδίκτυο περισσότερο ή λιγότερο εξειδικευμένα σε θέματα θεάτρου και τέχνης γενικότερα.
Ναι, η ενημέρωση μέσα από τους διαδυκτιακούς «τόπους» αποτελεί πλέον σπουδαίο εργαλείο για σημαντικές ομάδες και δημιουργούς που δεν έχουν την δυνατότητα να προβληθούν από τα υπόλοιπα μέσα. Αλήθεια, με ποιο τρόπο μπορεί ένας σκηνοθέτης ή ηθοποιός να πραγματοποιήσει τα οράματά του όταν κινείται έξω από τα κρατικά ή εμπορικά κυκλώματα; Ποτέ μόνος. Πάντα με παρέα. Αυστηρά επιλεγμένη και προσεκτικά συγκροτημένη. Κρατώντας επαφή με την πραγματικότητα και χωρίς εκπτώσεις στη δουλειά του. Εκπτώσεις επιτρέπονται μόνο στα εισιτήρια.
Τι νέο έχεις να προτείνεις σαν σκηνοθέτης και με ποιο τρόπο το επικοινωνείς; Αγαπώ τα αινίγματα και προσπαθώ να μάθω πώς τίθενται αποτελεσματικά από σκηνής. Το «επικοινωνώ» με όποιον τρόπο μπορώ. Δυστυχώς δεν είμαι τόσο αποτελεσματικός όσο θάθελα. Ευτυχώς έχω συνεργάτες αποτελεσματικότερους από μένα.
Τι γνώμη έχεις για την νέα γενιά καλιτεχνών του θεάτρου στη χώρα μας; Είναι καλύτερη τεχνικά από τις προηγούμενες. Είναι πιο ουσιαστική και έχει πολλές δυνατότητες να κάνει πραγματικότητα τα όνειρά της. Αυτό που λείπει δυστυχώς είναι η επαφή με την παράδοση του θεάτρου. Παλαιότερα υπήρχαν μεγάλες μορφές στο θέατρό μας που κάθε νέα γενιά ήθελε να ανατρέψει για να προχωρήσει καλλιτεχνικά. Σήμερα υπάρχουν σημαντικοί καλλιτέχνες αλλά και προβεβλημένοι μέτριοι. Δεν είναι πάντα εύκολο να δει κανείς πού είναι η αλήθεια και πού, το ψέμα. Όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την αλήθεια προχωράμε. Όταν νομίζουμε ότι το ψέμα είναι αλήθεια μπορεί και να χαθούμε. Είναι μια παγίδα από την οποία όλοι κινδυνεύουμε. Όχι μόνο η νέα γενιά. Απλώς η νέα γενιά ίσως κινδυνεύει περισσότερο, οπότε ίσως πρέπει χωρίς να μετριάσει την ορμή της, να αυξήσει την προσοχή της. «Στο Λαβύρινθο» του Τάσου Ρούσσου Σκηνοθεσία: Γιώργος Γιανναράκος Παραστάσεις: Σάββατο & Κυριακή στις 9 μ.μ. Θέατρο Άλμα, Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου, Μεταξουργείο Τηλέφωνο: 2105220100, τηλέφωνο κρατήσεων: 6978490601 – 210 4625746 (όλες τις μέρες και ώρες).
|