Σχετικά άρθρα
THE SHELL GAME |
Συντάχθηκε απο τον/την Κώστας Καρασαββίδης |
Τετάρτη, 09 Δεκέμβριος 2015 22:16 |
The Shell Game των Γιώργου Δούση και Έρις Κύργια από την ομάδα The Medium Project
To The Shell Game είναι μια σύγχρονη ελληνική όπερα. Μια όπερα ανθρωποκεντρική στην οποία πρόσωπα και σύμβολα, χαρακτήρες και φωνές εμπλέκονται σε ένα ιδιότυπο αλισβερίσι και μια ενδιαφέρουσα μουσική κατάθεση. Ως αφορμή χρησιμοποιείται το τυχερό παιχνίδι του παπά, του οποίου μια εξωτική εκδοχή χρησιμοποιεί κοχύλια και έναν καρπό μπιζελιού ή αρακά. Σίγουρα το μουσικό αυτό έργο απευθύνεται όχι μόνο στο παραδοσιακό ακροατήριο της όπερας, αλλά και σε ένα νεαρότερο κοινό, καθώς ο σύγχρονος λόγος και η μουσική πετυχαίνουν να συγκινήσουν, καθώς οι ηχητικές τους προσεγγίσεις είναι καλοδουλεμένες και ολοκληρωμένες. Η μουσική του έργου δηλαδή είναι στέρεα δομημένη, διαθέτει ροή, υπηρετεί σωστά το λόγο που συνοδεύει και αναπτύσσεται με συνέπεια. Μέσα στο σύντομο διάστημα της μιας ώρας που διαρκεί η μονόπρακτη όπερα και που αποτελεί παράδειγμα σκηνικής «οικονομίας», παρουσιάζεται ολόκληρη η πορεία της σχέσης ενός (ή μήπως κάθε;) ζευγαριού. Από τον πόθο, στο ειδύλλιο και τον πρώτο έρωτα. Από εκεί, στα πρώτα ρήγματα της σχέσης που φέρνουν στην επιφάνεια τον κακό εαυτό των συντρόφων, στην αναπόδραστη πορεία τους προς τον ερωτικό όλεθρο και τελικά στη διάλυση της σχέσης, μιας διάλυσης που παραλληλίζεται με την επιθανάτια αγωνία. Η πορεία αυτή διαφαίνεται και στη διαίρεση των σκηνών, με την αντίστοιχη «κυριαρχία» διαφορετικών προσώπων. Στις πρώτες τέσσερις σκηνές κυριαρχούν οι «ρομαντικοί» σύντροφοι, ενώ στις σκηνές πέντε και έξι, οι αντίστοιχοι κακοί εαυτοί τους. Στην τελική έβδομη σκηνή του έργου, με μια καταπληκτική άρια τόσο από άποψη μουσικής σύνθεσης όσο και μουσικού λόγου, συμπυκνώνεται ολόκληρη η ουσία του έργου, αν και με έναν τρόπο απαισιόδοξο. Με τον τίτλο Perfect Past το παρελθόν που έχει συντελεστεί παρουσιάζεται ως ιδανικό καθώς έχει περάσει, έχει τελειώσει, ενώ οτιδήποτε καινούργιο παρουσιάζεται ως κάτι που θα ενέχει πάντοτε τους κινδύνους της διάλυσης, όπως παρουσιάστηκαν και στο μουσικό έργο.
Η ομάδα The Medium Project συστήνει ένα ολοκαίνουργιο οπερετικό έργο Ελλήνων δημιουργών, που εξωτερικά μονάχα θα μπορούσε να παραπέμπει και στο έργο Ταραχή Στην Ταϊτή1 (Trouble in Tahiti) του Leonard Bernstein. Η σκηνοθετική γραμμή της Ράιας Τσακηρίδη, σύμφωνη με την ακολουθία και της σκηνικής δράσης, έχει αφαιρετικό χαρακτήρα παρόλο που αυτή εξελίσσεται από δύο ζευγάρια προσώπων σε αντιστοιχία. Δεν παρέλειψε όμως να ενσωματώσει απρόβλεπτες εικόνες, αισθησιακές και κωμικές, που λειτουργούν ως ιντερμέδια στη θεματική της υπαρξιακής αγωνίας όπως παρουσιάζεται στην όπερα. Ο Παύλος Θανόπουλος με τις λιτές σκηνογραφικές επιλογές του, που εξυπηρέτησαν τη δράση του έργου, δημιούργησε έναν σκηνικό χώρο που θα μπορούσε να παραπέμπει στη διάλυση ενός «σπιτικού». Στην ίδια γραμμή κινήθηκαν και τα κοστούμια του. Οι φωτισμοί της Εβίνας Βασιλακοπούλου, αποτέλεσαν μια ευχάριστη έκπληξη. Φαινομενικά αυθύπαρκτοι και φυσικοί, ικανοί όμως να δημιουργήσουν την κατάλληλη περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Ο Ανδρέας Τσελίκας, διευθύνοντας αυτήν την πρώτη παρουσίαση του The Shell Game απόδειξε για μια ακόμη φορά την ικανότητά του να προσαρμόζει την τεχνική του σε έργα διαφορετικής αισθητικής και κατάφερε επιδέξια να στηρίξει ολόκληρο το μουσικό βάρος του οπερετικού έργου σε ένα μονάχα πιάνο. Οι ερμηνευτές, με την εμπειρία που φέρνουν μαζί τους οι περισσότεροι από τον χώρο του λυρικού θεάτρου, κατάφεραν να ερμηνεύσουν άψογα τόσο φωνητικά όσο και υποκριτικά τους απαιτητικούς ρόλους της όπερας. Η Αντωνία Δεσπούλη απέδειξε πως είναι μια καλλιτέχνις με υποδειγματική σκηνική παρουσία, ενώ η Λητώ Μεσσήνη, τραγουδά υπέροχα την τελική άρια του έργου και διαθέτει μια άνεση που εκπλήσσει. Ο Κωνσταντίνος Ζαμπούνης κυριαρχεί και γεμίζει τη σκηνή, ενώ η αναγκαία υπερβολή του Μιχάλη Ψύρρα με την οποία πλάθει το ρόλο του είναι μετρημένη και συνειδητά ελεγχόμενη.
Μουσική: Γιώργος Δούσης Λιμπρέτο: Έρι Κύργια Σκηνοθεσία: Ράια Τσακηρίδη Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας Σκηνικά – κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου Κίνηση: Κορίνα Κόκκαλη Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας Οργάνωση παραγωγής: Παναγιώτης Μπουμπουράκας Υπέρτιτλοι: Μάρθα Σωτηρίου Φροντιστήριο: Δήμητρα-Σταυρούλα Κατοπόδη Πιάνο: Δημήτρης Μαρίνος, Δήμητρα Μαντζουράτου Διανομή Β΄ Γυναίκα: Λητώ Μεσσήνη Α΄ Άντρας: Κωνσταντίνος Ζαμπούνης Β΄ Άντρας: Μιχάλης Ψύρρας Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 18.30 Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 10 € Διάρκεια παράστασης: 60΄ OLVIO theater Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7 Βοτανικός Τηλ: (+30) 210 3414118 Ώρες κράτησης εισιτηρίων: 17:00 - 21:00 1 Με τον τίτλο αυτό ανέβηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 2005. Πρόκειται επίσης για μια μονόπρακτη όπερα διαιρημένη σε επτά σκηνές, και κάποιες αντιστοιχίες θα μπορούσαν πιθανώς να εντοπιστούν ανάμεσα στα δύο έργα. |
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 09 Δεκέμβριος 2015 22:27 |