Σχετικά άρθρα
ΓΛΥΚΟ ΠΟΥΛΙ ΤΗΣ ΝΙΟΤΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Πέμπτη, 05 Νοέμβριος 2015 07:31 |
Γλυκό πουλί της νιότης του Τενεσί Ουίλιαμς
Το έργο Γνωστό στο Ελληνικό κοινό από πολλά ανεβάσματα, το έργο αυτό του Ουίλιαμς είναι πρωτίστως μια μελέτη χαρακτήρων με την χαρακτηριστική, διεισδυτική ματιά του συγγραφέα. Μέσα από συγκεκριμένες εμμονές κι επαναλαμβανόμενα μοτίβα, ο Ουίλιαμς δημιουργεί συχνά ήρωες που μονομαχούν επί σκηνής με τους εαυτούς τους και με το περιβάλλον τους το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα πρόκληση και απειλή κι οι οποίοι κρύβουν κάποιο σκοτεινό παρελθόν με το οποίο διατηρούν ανοιχτούς λογαριασμούς ενώ ταυτόχρονα είναι αισθητή στα περισσότερα έργα του η αντιπαράθεση με το χρόνο και τη φθορά. Σ’ ένα δεύτερο αλλά εξ ίσου σημαντικό επίπεδο μπορείς να διακρίνεις ξεκάθαρα την γεωγραφία ενός κόσμου στον οποίο το πάθος εξουσία, η επιθυμία για ηδονή, ο πλούτος κι η απληστία δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες για την εξόντωση των ανίσχυρων και την ολοκληρωτική υποδούλωση στις κυρίαρχες δομές. Στο «Γλυκό πουλί της νιότης» τα στοιχεία αυτά είναι παρόντα και συνθέτουν έναν κόσμο εφιαλτικό αλλά ταυτόχρονα, συναρπαστικό. Η Αλεξάνδρα ντε Λάγκο είναι μια ώριμη ηλικιακά ηθοποιός, πρώην διάσημη σταρ που μάχεται με την εικόνα της, καθώς το πέρασμα του χρόνου την απογυμνώνει από την γοητεία της, ενδυναμώνει τις ανασφάλειές της και ορθώνει μπροστά της το τρομακτικό φάσμα της μοναξιάς, της ήττας, της εξαφάνισης από το προσκήνιο. Μέσα σ’ ένα πανικό εξ αιτίας της πιθανής απόρριψης της από το κοινό της, διαλέγει τη φυγή από την επικίνδυνη πραγματικότητα που μπορεί να την προσγειώσει ανώμαλα, συντροφευμένη από έναν νεαρό ζιγκολό με υψηλές φιλοδοξίες, τον Τσανς Γουέην. Ο άντρας, που κρύβει μια τραυματική εμπειρία από το παρελθόν, λειτουργεί συμφεροντολογικά, με απώτερο στόχο να κερδίσει από την παλαίμαχη ηθοποιό μια καριέρα που δεν κατάφερε από μόνος του, να κτίσει. Τα ναρκωτικά, το άφθονο αλκοόλ, οι ψευδαισθήσεις, οι εμμονές κι οι φοβίες, ενισχύουν το κλίμα παραφροσύνης προκαλώντας στους ήρωες απρόβλεπτα ξεσπάσματα. Η πλοκή κορυφώνεται όταν ο Τσανς που έχει έρθει μαζί με την Αλεξάνδρα, στην γενέτειρα του πόλη, αντιμετωπίζει ξανά τον παιδικό κι εφηβικό του έρωτα αλλά και τις απειλές του πατέρα της νεαρής αγαπημένης του, ενός ντόπιου πολιτικού που εμφανίζεται αδίστακτος, καιροσκόπος κι εκμεταλλευτής ακόμα και των ίδιων του των παιδιών προκειμένου να ανέλθει, εξαφανίζοντας όποιον κι ότι θεωρεί ως εμπόδιο στην απρόσκοπτη πορεία του. Οι σκοτεινές πλευρές όλων αποκαλύπτονται κι οι χειρότεροι φόβοι γίνονται πραγματικότητα καθώς προσηλωμένοι στον εαυτό τους, οι διεφθαρμένοι αλλά και οι «αθώοι» της ιστορίας, επιμένουν να αγνοούν ο ένας τις ανάγκες του άλλου, χάνοντας κάθε κώδικα ουσιαστικής επικοινωνίας. Το έργο είναι ποτισμένο από έναν διεστραμμένο κι εμμονικό ερωτισμό ενώ οι χαρακτήρες δραπετεύουν από τα στενά πλαίσια της σκηνικής τους υπόστασης για να γίνουν τα είδωλα των ίδιων των θεατών στο κάτοπτρο ενός κόσμου διεφθαρμένου ως το κόκκαλο που εχθρεύεται κάθε θετικό συναίσθημα και υπονομεύει κάθε δίοδο διαφυγής. Η νοσηρή κατάσταση της μικρής πόλης του αμερικανικού Νότου του 1959, διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά μιας ευρύτερης κοινωνικής και πολιτικής συνθήκης που διαχρονικά και παγκόσμια ευνοεί την άσκηση βίας, τον ρατσισμό και την διαφθορά. Η παρέλευση της νιότης οδηγεί σε αναπόφευκτη εξωτερική και εσωτερική φθορά, μειώνει απειλητικά τις ευνοϊκές προοπτικές και προκαλεί θλιβερές συνειδητοποιήσεις που μετατρέπουν τα αγνά όνειρα σε εφιάλτες, τα ιδανικά σε ματαιόδοξες βλέψεις και την ερωτική επιθυμία σε μια καταστρεπτική για όλους, διαστροφή. Η σκηνοθεσία Η Αναστασία Ρεβή, καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας Theatre Lab Company,ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, τα τελευταία 20 χρόνια, προωθώντας - μέσα από τις αγγλόφωνες παραστάσεις της - το αρχαίο ελληνικό δράμα στο λονδρέζικο κοινό. Η σκηνοθέτης χειρίστηκε την πολύπλευρη οπτική του συγγραφέα, μέσα από τις διαστάσεις της φθοράς που επιφέρει ο χρόνος και της κοινωνικής παρακμής, με μια έντονη vintage διάθεση, χρησιμοποιώντας ένα άριστο εικαστικά περιβάλλον για να αναδείξει την εποχή και τις συνθήκες. Ο υποκριτικός κώδικας με τον οποίο διαχειρίστηκε τους ηθοποιούς, επιχειρεί μια μονοσήμαντη ανάγνωση των χαρακτήρων και διακρίνεται από μια συντηρητική προσέγγιση, με συναισθηματικές εξάρσεις και ερμηνευτικά ρεσιτάλ στους βασανιστικά μακρούς μονολόγους. Η δραματουργία σ’ αυτήν την σκηνική της απόδοση, απώλεσε την υποφώσκουσα πολιτική της διάσταση και περιορίστηκε στην αναπαράσταση της κοινωνικής συνθήκης που εντάσσεται χωροχρονικά στον μεταπολεμικό Αμερικάνικο νότο, με έμφαση στην υποκρισία και τον καθωσπρεπισμό. Ενδιαφέρουσες κι αισθητικά ελκυστικές οι επιλογές των κοστουμιών, ατμοσφαιρική η σκηνική σύλληψη, εμπνευσμένες οι φωτιστικές συνθήκες που δημιουργούσαν σε κάποιες σκηνές μια δεύτερη σκηνογραφία ονείρου μέσα στον ήδη υπάρχοντα σκηνικό χώρο και προσέγγιζαν τα πρόσωπα μέσα από μια κινηματογραφική οπτική. Καίριες οι μουσικές νύξεις και γέφυρες, εμπνευσμένες από την rock’ n’ roll έκρηξη της δεκαετίας των 50ies. Ενδιαφέρουσες και με έναν νοσταλγικό χαρακτήρα, οι γέφυρες ανάμεσα στις σκηνές. Απόδοση: Μάριος Πλωρίτης Σκηνοθεσία: Αναστασία Ρεβή Σκηνικά - κοστούμια: Μάιρα Βαζαίου (Τα κοστούμια της Κατερίνας Μαραγκού σχεδίασε η Λουκία). Φώτα: Γιάννης Κατσαρής Ηχητική - μουσική επιμέλεια: Ζηνοβία Αρβανιτίδη Βοηθός σκηνογράφου: Μαργαρίτα Χατζηιωάννου Βοηθός παραγωγής: Ιωάννα Βουδούρη Παίζουν: Κατερίνα Μαραγκού, Όμηρος Πουλάκης, Λευτέρης Βασιλάκης, Αργύρης Γκαγκάνης, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Αγγελική Μητροπούλου, Βέφη Ρέδη. Θέατρο «Άλμα» Αγ. Κωνσταντίνου και Ακομινάτου 15 – 17 Τηλέφωνο: 210 5220100 (ώρες ταμείου: Δευτέρα έως Κυριακή: 10.30 - 13.30 και 17.00 - 21.30) Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή: 19.30, Πέμπτη: 20.00, Παρασκευή και Σάββατο: 21.00 Διάρκεια: 120΄ Τιμές εισιτηρίου: Κανονικό 18 ευρώ, απογευματινή 15 ευρώ, μειωμένο (φοιτητές - άνεργοι) 10 ευρώ. Προπώληση στα ταμεία του θεάτρου |
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 11 Νοέμβριος 2015 13:05 |