Σχετικά άρθρα
Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΗΣ ΙΡΜΑ ΒΕΠ |
Συντάχθηκε απο τον/την Παύλος Λεμοντζής |
Τρίτη, 24 Απρίλιος 2018 06:35 |
Η Κατάρα της Ίρμα Βεπ στην κατάμεστη σκηνή «Σωκράτης Καραντινός». Αβανταδόρικο έργο. Μάλιστα, το πιο πολυπαιγμένο στην Αμερική και τον υπόλοιπο κόσμο, από το 1984 που γράφτηκε. Πρόκειται για το πανέξυπνο θεατρικό σκαρίφημα του Charles Ludlam, ιδρυτή του ανεπανάληπτου Ridiculous Theatre Company, που γνωρίζει τεράστια επιτυχία και στη χώρα μας από το 1999 που πρωτοανέβηκε , μέχρι σήμερα. Βιρτουόζοι ηθοποιοί ερμηνεύουν , κάθε φορά, όλους τους ρόλους που εμπνεύστηκε αυτός ο «θεοπάλαβος» Κάρολος Λάντλαμ και τους έμπλεξε ιδιοφυώς με τα χνώτα ηρώων της παγκόσμιας δραματουργίας. Η διαφορά έγκειται στην υπογραφή του εκάστοτε σκηνοθέτη. Στην παράσταση που είδα στο ασφυκτικά γεμάτο «Σωκράτης Καραντινός» της Μονής Λαζαριστών, το εγχείρημα το υπογράφει ο πολύς Γιάννης Κακλέας. Δύο σπουδαίοι καρατερίστες, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και ο Φάνης Μουρατίδης, είναι το δίδυμο που απογειώνει το κοινό με τις έξοχες μεταμφιέσεις τους, το ρεσιτάλ ερμηνείας τους και την πειθαρχία τους στις σκηνοθετικές οδηγίες. Πιο αναλυτικά, στην απομονωμένη οικία Μάντακρεστ όπου ζει ο Έντγκαρ μαζί με την ιδιότροπη οικονόμο Τζέιν Τουίσντεν, τον ιδιόμορφο υπηρέτη Ίγκορ Άντεργουντ , ο οποίος θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ο Ταρνανάς της Λωξάνδρας, αν ο συγγραφέας δανειζόταν από την πολίτικη κουλτούρα της Ιορδανίδου, αλλά ο Ιγκόρ δεν έχει καμπούρα, έχει ένα ξύλινο πόδι , ενώ ο όμορφος ΄Εντγκαρ συμβιώνει και με τη δεύτερη σύζυγό του λαίδη Άλμπα. Το πνεύμα της πρώτης συζύγου του, της λαίδης Ίρμα, κατατρέχει τους πάντες. Τα υπονοούμενα και τα ερωτικά παιχνίδια δε σταματούν και οι λυκάνθρωποι μπλέκονται με τους βρικόλακες και τις μούμιες στην παιγνιώδη πλοκή του έργου που αποκαλύπτει το ευφυές πνεύμα του συγγραφέα , ο ποιος παρωδεί το γκροτέσκο, την ελισαβετιανή δραματουργία, τη λογοτεχνία του φανταστικού, τις ταινίες τρόμου, στήνει ένα αλλόκοτο σκηνικό πανηγύρι, στο οποίο οι δύο ηθοποιοί επιδίδονται σε μια ανεπανάληπτη εναλλαγή ρόλων. Αυτό είναι το όλο «παιχνίδι» επί σκηνής . Ο ευρηματικός σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας θέλησε να διαφοροποιηθεί από τους προγενέστερους συναδέλφους του παρωδώντας την παρωδία, μιμούμενος - αληθοφανώς - κομμάτια ελληνικής περιοδεύουσας επιθεώρησης , όπου οι πρωταγωνιστές κράχτες - «μεγάλα» ονόματα, πασχίζουν να ξεχωρίσουν εκβιάζοντας το γέλιο των θεατών με τσιτάτα, με δήθεν διαδραστικό θέατρο, στοχοποιώντας έναν θεατή πρώτης σειράς ή «ζητιανεύοντας με τρόπο» το χειροκρότημα του κοινού. Και το πετυχαίνει εύκολα και γρήγορα. Σειόταν η αίθουσα από γέλια και χειροκροτήματα , κάθε φορά που ο χαρισματικός Φάνης Μουρατίδης το ζητούσε ή επιδιδόταν σε συνομιλίες με τον θεατή της πρώτης σειράς. Οπωσδήποτε, δεν ήταν αυτοσχεδιασμοί οι επαναλήψεις εσκεμμένων λαθών, φράσεων, επιτηδευμένων κινήσεων, αλλά σκηνοθετικές οδηγίες, ώστε να φανούν όλα αυτά ως κινηματογραφικά γκαγκ, ως πινελιές ευρηματικότητας κι ως αφορμή να εξαπλωθεί στην αίθουσα η ιλαρότητα σε υπερθετικό βαθμό. Πράγματι, όλοι διασκέδαζαν, όλοι έδειχναν ευχαριστημένοι κι αν το ζητούμενό τους ήταν να περάσουν δυο ώρες ευχάριστα κι ανέμελα, να ξεχαστούν, να ξεφύγουν απ’ την καθημερινότητά τους, χωρίς να τους ενδιαφέρει αν ο Χίτσκοκ ή η Αγκάθα Κρίστι , η Σαρλότ Μπροντέ ή ο Σαίξπηρ παρεισέφρησαν στη δράση, το κατάφεραν και με το παραπάνω. Οι φρενήρεις ρυθμοί, οι αστραπιαίες αλλαγές κοστουμιών, η απόδοση του δυνατού διδύμου πρωταγωνιστών στις εξουθενωτικές απαιτήσεις της παράστασης, τα εξαιρετικά σκηνικά, τα πολλά κοστούμια, τα ιδιαίτερα εφέ, συνθέτουν ένα απολαυστικό δίωρο θέαμα και δεν υπάρχει καμία απολύτως ανάγκη για περαιτέρω ανάλυση ή εμβάθυνση στο κείμενο. Εδώ δε ψάχνουμε μηνύματα, ψυχαναλυτικές ερμηνείες φράσεων, δυσεπίλυτους υπαινιγμούς και επεξηγήσεις. Διασκεδάζουμε. Αν θέλετε να ψυχαγωγηθείτε επαρκώς χωρίς να χρειαστείτε αποκωδικοποίηση θεματολογίας , σπεύσατε. Θα το χαρείτε.
Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
|