Σχετικά άρθρα
MKULTRA |
Συντάχθηκε απο τον/την Νεκτάριος-Γεώργιος Κωνσταντινίδης | |||
Δευτέρα, 15 Μάρτιος 2010 21:53 | |||
MKULTRA
Ο καλλιτεχνικός οργανισμός Mkultra (προηγούμενα γνωστή στην Ελλάδα ως F2 Performance Unit) δραστηριοποιείται σε Ελλάδα και Ευρώπη από το 2001. Έχει δημιουργήσει παραστάσεις σε θέατρα, χώρους τέχνης και πραγματικούς/καθημερινούς χώρους. Παρουσίασε (ως F2 Performance Unit) οκτώ παραγωγές στην Αθήνα: Darkroom 1 & 2(2002, Θέατρο Βαφείο, Θέατρο Από Μηχανής και θεατρικό φεστιβάλ της Αμβέρσας), 22 Δωμάτια (2003, Τεχνόπολις, Γκάζι), Restricted Area (2004, Bios), On the Edge (2004, Bios), Secret location 1 & 2 (2005, Σε διάφορες τοποθεσίες στη πόλη της Αθήνας), 100 Μικρά Μυστικά (2007, θέατρο της Άνοιξης). To 2009, μια θεατρική παράσταση (A guide to getting lost-Bios) και δύο περφόρμανς(στα πλαίσια του ΟΠΑ). Παράλληλα παραστάσεις παρουσιάστηκαν σε Αγγλία και Ιταλία σε χώρους όπως Arcola Theatre, Young Vic, BAC, Shunt, Arnolfini, West Yorkship Playhouse, Contact και αντίστοιχα σε φεστιβάλ όπως Teatro Europeo Turin, Parartissima, Turin Biennial (Τορίνο, Ιταλία), AND (Abandon Normal Practices, Λίβερπουλ, Αγγλία), Antwept Theatre Festival (Αμβέρσα, Βέλγιο), και Fabrica Europa Festival (Φλωρεντία, Ιταλία). Η Μkultra έχει δημιουργήσει κοινωνικά προγράμματα και εκπαιδευτικά σεμινάρια για νέους και παιδιά καθώς και έχει αναλάβει εκπαιδευτικά προγράμματα για πανεπιστήμια όπως Central School of Speech and Drama, Rose Bruford College, Aberystwyth University, Exeter University, Brunel University, Turin University και Σχολή Καλών Τεχνών του Τορίνο. Η Mkultra/Social Unit δημιουργεί θεατρικές παραστάσεις, εγκαταστάσεις, περφόρμανς, εκπαιδευτικά/ερευνητικά προγράμματα, και site-specific πρότζεκτς. Μιλήστε μου για την ως τώρα πορεία σας. Ξεκινήσαμε το 2001, και από τότε μέχρι σήμερα έχουμε παρουσιάσει 18 παραστάσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη. Παραστάσεις παρουσιάστηκαν σε θέατρα, χώρους τέχνης αλλά και εξώ-θεατρικούς χώρους. Ένα μεγάλο μέρος της μέχρι τώρα δράσης συνδύαζε τη παράσταση με την εγκατάσταση. Την δημιουργία δηλαδή ενός περιβάλλοντος χώρου με σκοπό να δοκιμάσει τη σχέση μεταξύ ηθοποιού-θεατή καθώς τη σχέση θεάματος –θεατή. Έτσι, στα «22 δωμάτια», κατασκευάσαμε 22 καλύβες μέσα σ’ έναν από τους χώρους της «Τεχνόπολις», στο «30.000 Lies or more» χρησιμοποιήσαμε το παλιό δικαστήριο της πόλης του Τορίνο και δημιουργήσαμε μια 24ωρη παράσταση, στο «Secret Location 2» δημιουργήσαμε μια παράσταση σε μια ολόκληρη περιοχή στο Γκάζι χρησιμοποιώντας δέκα πραγματικούς χώρους, όπως ένα συνεργείο αυτοκινήτων, ένα ατελιέ, ένα διαμέρισμα, ένα γραφείο μεταφορών κ.α. καθώς και τους δρόμους της πόλης. Μέσα σε αυτά τα εννέα χρόνια λειτουργίας της ομάδας έχουμε αναπτύξει μια κοινή μεθοδολογία στη δημιουργία και σύνθεση δραματικού υλικού.
Τι σημαίνει το όνομα της ομάδας και πως το εμπνευστήκατε; Από το 2002 μέχρι το 2008 μια ομάδα νέων καλλιτεχνών συνεργάστηκε στη δημιουργία πειραματικών παραστάσεων σε θεατρικούς και εξω-θεατρικούς χώρους με το όνομα F2 Performance Unit. Προς το τέλος του 2008 το δίκτυο αυτό σταμάτησε να υπάρχει. Το 2009, βασικά μέλη της F2 με νέους συνεργάτες δημιούργησαν την θεατρική παράσταση «A guide to getting lost στο Bios» και δύο περφόρμανς, στα πλαίσια του ΟΠΑ, ως MKULTRA.
Ποια είναι τα μέλη της ομάδας και πως συναντηθήκατε. Τυχαία. Και υπό διαφορετικές συνθήκες. Κάποιοι μέσα από τις θερινές Ακαδημίες του Εθνικού, κάποιοι άλλοι σε παραστάσεις στο εξωτερικό... Και φυσικά με άλλους κολλήσαμε και συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε και με κάποιους άλλους πήραμε ξεχωριστούς δρόμους.
Ποιοι είναι οι στόχοι της ομάδας σας και ποια η κατευθυντήριος γραμμή; Δημιουργούμε παραστάσεις σε θέατρα, χώρους τέχνης και πραγματικούς /καθημερινούς χώρους. Χρησιμοποιούμε τη αρχιτεκτονική δομή και την ατμόσφαιρα του κάθε χώρου και κάνουμε παραστάσεις αποκλειστικά για το συγκεκριμένο χώρο στον οποίο παρουσιάζονται. Ο τρόπος δουλειάς εντάσσεται στα πλαίσια του devised theatre αλλά ακολουθεί και μια προσωπική μεθοδολογία και αισθητική.
Πως λειτουργείτε στην διάρκεια των προβών; Συλλογικά. Το έργο δημιουργείται συλλογικά από την ομάδα, κάνοντας χρήση αυτοσχεδιασμού, σκηνικής μελέτης και συζήτησης, συγγραφής και προσχεδιασμένων ιστοριών. Ο σκηνοθέτης επιλέγει και συνδυάζει το υλικό. Οι ηθοποιοί δημιουργούν. Το έργο προκύπτει σταδιακά μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία συγγραφής μέχρι να σχηματιστεί η τελική παράσταση. H δουλειά δεν ακολουθεί αφηγηματική δομή προσπαθώντας να συλλάβει και να εκφράσει τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Με τι κριτήρια διαλέγετε το ρεπερτόριό σας; Με κριτήριο τη χρονική στιγμή στην οποία βρισκόμαστε, το τι είναι αυτό που συμβαίνει εκεί έξω και ποια η αξία αυτού που προτείνουμε. Δεν εννοώ βέβαια πως ασκούμε κοινωνική κριτική ή πολιτικό σχολιασμό και δεν πρόκειται για χαζά σκετσάκια. Περισσότερο αφορά τον τρόπο ζωής μας σήμερα, την περιπλοκότητα της σύγχρονης ζωής. Προσπαθούμε να συνδυάσουμε τη θεατρική παράδοση με την περφόρμανς και την αστική πραγματικότητα με την κοινωνική εμπειρία σε μια απόπειρα να καταγράψουμε την περιπλοκότητα τις σημερινής ζωής.
Πως εξασφαλίζετε χώρο κάθε φορά και τι προβλήματα αντιμετωπίζετε; Τα τελευταία 2 χρόνια είμαστε σταθερά στο Βιος όπου και μας στηρίζει. Προηγούμενα συνήθως επιλέγαμε έξω θεατρικούς χώρους που ανταποκρίνονταν στην αρχική ιδέα.
Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού; Πάντα πολύ θετική. Το Αθηναϊκό κοινό μας έχει στηρίξει μέχρι τώρα σε όλες τις παραγωγές ηθικά και οικονομικά μια και πολλές από τις παραγωγές μας στηρίζονταν εξ ολοκλήρου στα εισιτήρια. Πολλές φορές τα προηγούμενα χρόνια, όταν κάναμε κάποια τολμηρά βήματα σε σχέση με το τότε πολιτιστικό τοπίο της Αθήνας (όπως παράσταση διαδρομή σε 2 οικοδομικά τετράγωνα στο Γκάζι ή μια παράσταση σ’ ένα διαμέρισμα κλπ) το κοινό ήταν πάντα έτοιμο να πειραματιστεί και να δοκιμάσει νέες φόρμες.
Τι στήριξη έχετε και τι παραπάνω θα επιθυμούσατε από το ΕΚΕΘΕΧ ή άλλους πολιτιστικούς φορείς; Το ΕΚΕΘΕΧ έχει κάνει ένα πολύ σημαντικό έργο σε πολλούς τομείς και σίγουρα ανανέωσε το τρόπο που λειτουργούσε μέχρι τώρα το Υπουργείο Πολιτισμού. Είμαστε πολύ πιο κοντά σε μια προσπάθεια για πολιτιστική πολιτική για επιχορηγήσεις με καλλιτεχνικά και κοινωνικά κριτήρια όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Το ΕΚΕΘΕΧ μας είχε στηρίξει σαν Φ2 και στη συνέχεια μέσω του Βιος. Κατά την γνώμη μας, οποιαδήποτε οικονομική στήριξη έστω και με πόσα κατά πολύ χαμηλότερα των κατώτατων επιχορηγήσεων, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο βοήθημα για πολλές ομάδες. Ίσως η συνθήκη «περισσότεροι επιχορηγούμενοι αλλά με μικρότερα ποσά» να βοηθούσε στην άνθιση του καλλιτεχνικού τοπίου της Ελλάδας.
Σας εξασφαλίζει η εργασία σας στην ομάδα τα προς το ζειν, ή την αντιμετωπίζετε σαν καλλιτεχνική ανάγκη και εργάζεστε αλλού για να βιοποριστείτε; Όχι δυστυχώς παρόλο που αρκετές από τις παραστάσεις έχουν επιχορηγηθεί από ελληνικούς και κυρίως ευρωπαϊκούς φορείς δεν έχουμε καταφέρει να είναι και βιοπορισμός. Μια και συχνά αναγκαζόμαστε να επιχορηγούμε προσωπικά τις παραγωγές.
|