Σχετικά άρθρα
SHOPPING AND FUCKING |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Τετάρτη, 11 Μάιος 2011 09:32 |
Shopping and fucking του Mark Ravenhill Ο Βρετανός συγγραφέας είναι ήδη γνωστός στη χώρα μας αφού η προκλητική του δραματουργία εκτιμήθηκε από αρκετούς Έλληνες σκηνοθέτες. Το «Shopping and fucking», γραμμένο το 1996 ανέβηκε ένα χρόνο μετά στο «Αμόρε» σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, το «Ο Φάουστ είναι νεκρός» στο Εντροπία σε σκηνοθεσία Μαρίλλης Μαστραντώνη, οι «Τολμηρές πολαρόιντ» στο θέατρο του Νέου Κόσμου το 2002 σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, το «Handbag» στο Altera Pars και το «Πισίνα - όχι νερό» ( «Pool - no water») που έγραψε το 2006, το ανέβασαν οι «Πρώτες ύλες» σε σκηνοθεσία του Χρήστου Λύγκα. Επίσης το έργο του «Προϊόν» ανέβηκε το 2010 στο BIOS σε σκηνοθεσία Νάνσυς Μπινιαδάκη. Γράφοντας για έναν σκληρό νέο κόσμο Επιληπτικός, ομοφυλόφιλος και φορέας του AIDS από το οποίο έχει χάσει έναν σύντροφό του, γεννημένος το 1966 στο West Sussex, δημιούργησε μαζί με τους Αντόνι Νίλσον και Σάρα Κέιν το κίνημα «In-Yer-Face Theatre» το οποίο άνθισε με το τέλος του 20ου και την είσοδο στον 21ο αιώνα, προσφέροντάς μας μια σειρά έργων με περισσότερο ή λιγότερο ενδιαφέρον τα οποία ανέσυραν από το υλικό των χαρακτήρων του διεθνούς δραματολογίου τις πιο ακραίες και σκοτεινές εκφάνσεις τους κι από τις δεξαμενές των ανθρωπίνων σχέσεων τις πιο έντονες, αποκαλυπτικές και βίαιες εκδοχές τους. Αντιμέτωποι με μια εποχή που χαρακτηρίζεται από ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη αλλά και από ελεύθερη πτώση των καθιερωμένων αξιών που αποτελούσαν τα ισχυρότερα ερείσματα για την διευθέτηση των κοινωνικών ομάδων οι πολίτες του νέου αιώνα αντιμετωπίζουν ισχυρές ψυχοσυναισθηματικές αναταράξεις οι οποίες αντικατοπτρίζονται και στις μεταμοντέρνες εκφάνσεις της τέχνης. Η ανεξέλεγκτη καταναλωτική μανία, η υπερτίμηση της αξίας των υλικών αγαθών κι η απώλεια ικανότητας διαχείρισης των σχέσεων μέσα από την διασάλευση των κανόνων προκαλούν ένα χάος στις σχέσεις, διευρύνοντας τα όρια της ατομικότητας και εξελίσσοντας τις νευρώσεις σε ψυχώσεις με τα ανάλογα αποτελέσματα. Παραβατικές συμπεριφορές, εναγώνια αποξένωση, υπαρξιακό άγχος και καταφυγή σε ψευδαισθησιακούς παραδείσους δεν αποτελούν πλέον μεμονωμένα κρούσματα αλλά ένα γενικευμένο κοινωνικό φαινόμενο από το οποίο προκύπτουν μοιραία, νέα, πιο εξελιγμένα αν και ανώριμα κι αδιαμόρφωτα ακόμα πρότυπα για την ανθρώπινη ύπαρξη. Ο Ρέβενχιλ εξερευνάει με κριτικό μάτι τις διαταραχές του δυτικού πολιτισμού ο οποίος μέσα από την φαινομενική του κατάρρευση μοιάζει να ανιχνεύει νέες διεξόδους και να αναζητάει κάποιους άφθαρτους κώδικες ικανούς να αντικαταστήσουν τα υπονομευμένα ιδανικά του παρελθόντος. Relight my fire Χαρακτηριστική είναι η μεθοδολογία της διαχείρισης των σχέσεων στο «Shopping and fucking» όπου μια παρέα τριών φίλων και εραστών δύο αγοριών κι ενός κοριτσιού επιδίδεται σε κάθε λογής παραβατικές συμπεριφορές ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να δημιουργήσει έναν πυρήνα οικογένειας έξω από τα κλασσικά πρότυπα για να επιβιώσει. Νεαρά άτομα που δεν έχουν καταφέρει ακόμα να ανιχνεύσουν την πραγματική φύση των συναισθημάτων τους αλλά και των προσδοκιών τους έρχονται αντιμέτωπα με την ετερότητα διαπιστώνοντας μέσα από τις συνέπειες των πράξεών τους την έλλειψη αυτοσυνείδησης, την επώδυνη αυτοαπομόνωσή τους και την αδυναμία τους να ενηλικιωθούν. Ο Μαρκ επιχειρεί να κόψει την πρέζα για να αντιληφθεί επιτέλους ανεπηρέαστος την ουσία, το μέγεθος και την φύση των συναισθημάτων του. Ο Ρόμπι ανακαλύπτει με ευχάριστη έκπληξη πως παρά την παρατεταμένη εφηβεία του διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα ώστε να ενταχθεί στον παραγωγικό μηχανισμό όταν πιεσμένος από την ανάγκη κερδίζει εύκολα και σίγουρα χρήματα. Η Λούλου επιθυμεί να προχωρήσει σε μια πιο ενήλικη συνθήκη αλλά διχάζεται ανάμεσα στην ανάγκη της για αποδέσμευση και στην ισχυρή αίσθηση ευθύνης απέναντι στους συντρόφους της. Ο Γκάρι ένας νεαρός που προσφέρει ερωτικές υπηρεσίες έναντι αμοιβής φέρνει τον Μαρκ αντιμέτωπο με το ισχυρό πατρικό πρότυπο που τον ίδιο τον έχει ταυτόχρονα γοητεύσει, παγιδεύσει και συντρίψει. Ο Γκάρι αναζητάει τον βιαστή του στο πρόσωπο του εραστή του επιθυμώντας το μαρτύριο και την λύτρωση αλλά χωρίς να μπορεί ταυτόχρονα να αποδεσμευτεί κι από την επείγουσα ανάγκη του να αγαπηθεί. Ο Μπράιαν, ένας διεφθαρμένος αλλά επιτυχημένος ενήλικας που προσφέρει δουλειά με ύποπτα ανταλλάγματα, σπρώχνει εν τέλει την στιγμή στο τελικό της σημείο αναγκάζοντας τους ήρωες να έρθουν αντιμέτωποι με τους εαυτούς τους και τον κόσμο τους μέσα από μια βίαιη, σκληρή κι οδυνηρή συνθήκη αγοραπωλησίας. Οι τρεις φίλοι αντιμέτωποι με μια οικονομική οφειλή προς τον Μπράιαν αποφασίζουν να παίξουν ένα επικίνδυνο αν και κερδοφόρο παιχνίδι με τον Γκάρι κι αυτό θα σημάνει το τέλος της εποχής της αθωότητας. Ο καθένας τους τώρα πρέπει να μετρήσει τα όρια, τις αντοχές του, τα κίνητρά του, την ποιότητα της ηθικής του, το είδος και την ένταση των ενοχών του, τα τραύματα και τις ανάγκες του και να πληρώσει το τίμημα για την επίτευξη των στόχων του. Θα γίνουν οι υποταγμένοι, ευνουχισμένοι και χειραγωγημένοι υπηρέτες του Μπράιαν για να επιβιώσουν; Θα διαχειριστούν το φόβο τους για τον ενδότερο εαυτό τους και θα διεκδικήσουν αξίες όπως η αγάπη, η ελευθερία κι η υπευθυνότητα για να κερδίσουν ένα μερίδιο ευτυχίας ή θα ενταχθούν στους μηχανισμούς εξουσίας και θα μιμηθούν τον ανελέητο Μπράιαν μπαίνοντας στην κούρσα για την διεκδίκηση της ισχύος και του χρήματος, ανακυκλώνοντας έτσι τους μηχανισμούς που προκάλεσαν και την δική τους δυσπραγία; Το σίγουρο πάντως είναι πως δεν μπορούν πια να καταφύγουν στην ξέγνοιαστη αλλά και όψιμη παιδικότητα τους η οποία τους προφύλασσε μεν από επιλογές, διλλήματα και υπευθυνότητες αλλά απαιτούσε απ’ αυτούς και το τίμημα να παραμένουν ανεύθυνοι κι εξαρτημένοι χωρίς όρια από τις πρόσκαιρες, επιφανειακές και ψυχοφθόρες παρορμήσεις τους. Δυνατή, έξυπνη πλοκή και περιεκτικοί διάλογοι, άγρια, ρεαλιστική γλώσσα και καταιγιστική δράση σ’ ένα έργο με σκληρό περίβλημα και τρυφερό περιεχόμενο. Μια αιχμηρή παράσταση για δυνατούς χρήστες Η νεοσύστατη ομάδα fAbricArt ανέλαβε το δύσκολο εγχείρημα να καταθέσει ταλέντο και ενθουσιασμό σε ένα τέτοιο έργο και πέτυχε να στήσει μια δυναμική παράσταση με έντονο ερμηνευτικό και εικαστικό ενδιαφέρον. Οι νεαροί ηθοποιοί κινήθηκαν σε πολυεπίπεδα συναισθηματικά πεδία κι απέδωσαν το κλίμα, την ατμόσφαιρα και την βιαιότητα του έργου με σαφήνεια και αφοπλιστική ειλικρίνεια. Τις τεχνικές ελλείψεις τους αναπλήρωσαν, το ταλέντο, η κινησιολογική και ερμηνευτική επάρκεια, η εξαιρετική χημεία κι ο άριστος συντονισμός τους. Η παράσταση κινήθηκε σε γοργούς ρυθμούς ακολουθώντας το παραληρηματικό ντελίριο του κειμένου και «ντύθηκε» με ενδιαφέροντες, αιχμηρούς φωτισμούς και δυναμικές μουσικές συνθέσεις που ενίσχυσαν το τελικό αποτέλεσμα. Μια συμπαγής και υπεύθυνη νεανική δουλειά που θα συγκινήσει τους λάτρεις του είδους αλλά θα αφυπνίσει και τους λιγότερο εξοικειωμένους μ’ αυτό. Μετάφραση: Μπάμπης Λουκόπουλος (BABS) Σκηνοθεσία: fAbricArt Coaching: Gilles Foreman Παίζουν: Φάνης Κατέχος Μαριλένα Ράδου Παύλος Μελικίδης Νεκτάριος Δημητρακόπουλος Γιάννης Γιαννακόπουλος Βοηθοί Σκηνοθέτες: Κυριακή Μήτσου, Στέφανος Λώλος Ηλεκτρονική- μουσική σύνθεση: Ηρακλής Ησαϊας, Γιάννης Αμολοχίτης Εικαστική Επιμέλεια: Tzery Artis Φωτισμοί: Σπύρος Παπατριανταφύλλου Φωτογραφίες και video art: Εμμανουέλα Κυριακοπούλου Σκηνικά, Κοστούμια: fAbricArt Κατασκευή Κούκλας: Φαίη Ρεϊζίδου Παραγωγή: Πολυδραστική ομάδα τέχνης fAbricArt Θέατρο Βαφείο Αγίου Όρους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115 Κεραμεικός Ως τις 28/05/2011 Διάρκεια Παράστασης: 90' Εισιτήρια: 18ευρώ, 12 ευρώ φοιτητικό Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Βάσια Τσώτσου( Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. ) |