Σχετικά άρθρα
ΑΙΜΑ ΚΑΚΟ |
Κυριακή, 12 Δεκέμβριος 2010 00:39 |
Αίμα κακό Arthour Rimbaud
Ερευνητική περφόρμανς του Άρη Ρέτσου με έναυσμα από το «Une Saison en Enfer», Μια εποχή στην Κόλαση του Rimbaud και συγκεκριμένα το κεφάλαιο «Mauvais sang», Κακό αίμα. Ο ηθοποιός, ένα απροσδιορίστου ταυτότητας πλάσμα με σακίδιο και κουκούλα και με εμφανές το μακιγιάζ του παρακμασμένου διασκεδαστή-ηθοποιού, του κλόουν- κλοσάρ, στο πρόσωπό του, σαν ανεξίτηλο σημάδι μιας διαστρεμμένης του ιδιότητας που ξεκίνησε ως ψιμύθιο για να καταλήξει ταυτότητα, εφευρίσκει διαρκώς τον εαυτό του, στην κόψη της στιγμής. Οι κινήσεις του προδίδουν εγκλεισμό όχι μόνο εντός των ορίων του χώρου στον οποίο έχει καταφύγει κι από τον οποίο επιχειρεί διαρκώς να διαφύγει αλλά κι εντός των ορίων της σωματικής και πνευματικής του υπόστασης. Παγιδευμένος στο δίχτυ των φλεβών του που μεταφέρουν κακό αίμα, σημαδεμένος από την ανεξίτηλη σφραγίδα αυτού του κακού αίματος που θρέφει το σκοτεινό πεπρωμένο του, βάφοντας ταυτόχρονα ένα εφιαλτικό «πρώην χαμόγελο» σαν μαχαιριά στο πρόσωπό του, ο περφόρμερ ακολουθεί το στίχο του ποιήματος ή επιλέγει να τον αγνοήσει υφαίνοντας γύρω του τον ιστό μιας νέας προδοσίας, επαναπροσδιορίζοντας τον λόγο άλλοτε βίαια κι άλλοτε υποχθόνια, εμβολίζοντάς τον με υλικά συγγενή κι απρόσβατα που υποκινούνται από τους παλμούς και τις δονήσεις της σάρκας του. Ακολουθεί επίσης ή παραβιάζει τη δράση που υποβάλλει ο ποιητής, βλάσφημα μεταφράζοντας την παγίδευση σε προοπτική ελευθερίας και την έκσταση της απελευθέρωσης σε επικείμενα ατσάλινα δεσμά. Τοποθετείται εντός και εκτός ενός έντεχνου αλλά και ηθελημένα άτεχνου «ηχητικού μπαγκράουντ», το οποίο συνθλίβει το ποιητικό κείμενο μέσα από παραμορφώσεις, θορύβους, χειροκροτήματα, ιαχές, κρότους, ανάσες, δυσθεώρητες ρήξεις και μελωδικά θραύσματα ξένων κόσμων που διεισδύουν στον δικό του, άλλοτε από τις ρωγμές κάποιας μνήμης ονείρου κι άλλοτε από την επώδυνη χαραγματιά του επείγοντος της παρούσης στιγμής. Ένα είδος βουβής προσευχής στο «απρόσβλητο γίγνεσθαι» που διαρκώς ανατρέπεται αφού υπόκειται μόνο στους επικίνδυνους νόμους της αλλαγής και που αυτοκαταστρέφεται για να αναδημιουργηθεί από το υλικό των απορριμμάτων του αφού μετατίθεται από το σπαρακτικά πρόσκαιρο στην κορωνίδα του αιώνιου κι από το παγερά άφθαρτο στην υπονόμευση της αθανασίας. Το «ον» αυτό, ένα σκηνικό φάσμα του παρωδημένου φαντάσματος του Ρεμπώ, περιφέρεται σε τόπους κολασμένους για να ανιχνεύσει την κατάρα της μνήμης του τρομακτικά διεστραμμένου κυττάρου του από το οποίο απεγκλωβίζεται μόνο αυτοκαταστρεφόμενο. Οι βίαιες εκρήξεις του πριγκιπικού ταπεραμέντου του ποιητή αποδυναμώνονται από τις εσωτερικές συρράξεις που προκαλούνται ως επιπτώσεις της διαρκούς αναμέτρησής του με την ίδια την αποδομητική τους φύση. Ο Άρης Ρέτσος δεν επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει το αίνιγμα αλλά να το αναγεννήσει επί σκηνής μετατρέποντας το δρώμενο σε δράση και την πετσοκομμένη ανάμνηση σε πράξη σάρκινη κι αιμόφυρτη. Ο «Ρεμπώ» εδώ, είναι οι τεμαχισμένες ιαχές της εξωκοσμικής βλαστήμιας του ποιητή στην κόψη της συνάντησής τους με τον νεκραναστημένο εαυτό του, εντός του ηθοποιού. Το συμβάν δεν έχει εξημερωθεί, είναι αιματηρό αλλά ταυτόχρονα και λυτρωτικό αφού υπόκειται σε όλους τους νόμους του απρόοπτου, ισορροπώντας διαρκώς στα χνάρια της λήθης και μάλιστα χωρίς δίχτυ ασφαλείας. Η περφόρμανς αποτελεί τελετουργικό μύησης ταυτόχρονα και για τον θεατή όπως και για τον ηθοποιό. Δεν εξιστορείται η δράση, βιώνεται κι αυτό είναι το κρίσιμο σημείο που απαιτεί την επισταμένη προσοχή αλλά και την ενεργειακή συμμετοχή των παρατηρητών-θεατών οι οποίοι «εκτίθενται» αναγκαστικά στο ανερμήνευτο συμβάν τόσο όσο κι αυτό «εκτίθεται» επί σκηνής για να δραστηριοποιηθεί εντός τους και να υπονομεύσει τις βεβαιότητές τους. Το φινάλε αποτελεί στην ουσία το έναυσμα για επανεκκίνηση σε χρόνο κυκλικό κι αβέβαιο όπου η κραυγή ενθρονίζεται στο σχήμα της ανατροπής της κι ο απόηχός της επαναπροσδιορίζει τη φύση της αέναα και παλμικά.
Στην πραγματικότητα όμως εδώ, τα πάντα είναι «επί σκηνής» ή αλλιώς είναι «λόγια». Σκηνοθεσία-Επεξεργασία Κειμένου: Άρης Ρέτσος Sound Designer: Σπύρος Αραβοσιτάς Μουσική Σύνθεση-Σκηνικά-Κοστούμια-Φωτισμοί: Άρης Ρέτσος Θέατρο Σφενδόνη Μακρή 4 Μακρυγιάννη Τηλέφωνο: 2109246692 8 -9, 15 - 16 και 22 - 23 Δεκεμβρίου 2010, 21:30 12-13,19-20 και 26-27 Ιανουαρίου 2011 , 21:30 €20, €15 φοιτητικό
|
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 22 Δεκέμβριος 2010 20:08 |