Σχετικά άρθρα
CHATROOM |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Κυριακή, 18 Απρίλιος 2010 22:07 |
CHATROOM του Enda Walsh
Αν ζεις τα χρόνια που οι άλλοι ονομάζουν εφηβεία, αυτή είναι μια παράσταση για σένα. Για τα βράδια σου μπροστά στο ίντερνετ και τους φίλους που απέκτησες μέσα από αυτό. Για τις στιγμές που πέρασες καλά και για εκείνες τις στιγμές που φοβήθηκες ότι μπαίνεις σε δρόμους σκοτεινούς και καινούριους. Για τις στιγμές που φώναξες αλλά πίστεψες ότι δεν σε άκουσε κανείς. Για τις στιγμές που θέλησες να μιλήσεις για σένα.
Ζούμε σ’ ένα κόσμο τόσο δύσκολο όσο και όλοι οι άλλοι κόσμοι, σε μια εποχή ανάλογα περίπλοκη με όλες τις άλλες εποχές. Τα nickname μας δεν είναι παρά οι αρχέγονες μάσκες μας, που άλλοτε καλύπτουν κι άλλοτε αποκαλύπτουν. Οι αλλαγές μας τρομάζουν αλλά και μας γονιμοποιούν. Στο βάθος τους όμως τα προβλήματα είναι πάντα τα ίδια. Η ανάγκη για επικοινωνία συγκρούεται με την επιθυμία για άσκηση εξουσίας. Το τραύμα δεν σταματάει ποτέ να αιμορραγεί αλλά πάντα κάποιο νέο δρόμο έχει ανοίξει. Η απώλεια οδηγεί σε νέα απώλεια αν δεν πληρωθεί το κενό που προκάλεσε, με όποιο τίμημα. Κι ο καθένας καλείται να πάρει θέση ώστε να ξεκινήσει το παιχνίδι. Το chat-room είναι αντικατόπτρισμα του κόσμου μας, ενός κόσμου που άλλοτε μοιάζει σαν κόσμημα κι άλλοτε εξελίσσεται σε εφιάλτη. Στο χέρι μας είναι να δημιουργήσουμε γύρω μας έναν προστατευτικό παράδεισο ή μια τρομακτική κόλαση, σπέρνοντας ανάλογα, αγάπη ή φόβο.
Το βραβευμένο κείμενο του Enda Walsh, «CHATROOM» ξεπήδησε το 2005 από το πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, «Connections», ένα πρόγραμμα που διανύει το 17ο χρόνο ζωής στο Εκπαιδευτικό και Επιμορφωτικό Τμήμα του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, παραγγέλνοντας σε καταξιωμένους συγγραφείς νέα έργα, με την προϋπόθεση ότι θα παιχτούν από νεανικές ομάδες και για νεανικό κοινό. Έξι έφηβοι «συναντιώνται» σ’ ένα chat-room και επιχειρούν να ανταλλάξουν εξομολογήσεις, προβληματισμούς, νοσηρές ή όχι επιδιώξεις, όνειρα και διαψεύσεις της καθημερινότητάς τους. Δημιουργούν ένα κύκλο μέσα στον οποίο κινούνται ανάλογα με το χαρακτήρα τους και την ψυχοσύνθεσή τους, εκμεταλευόμενοι το καθεστώς ανωνυμίας και την απουσία ζωντανής επαφής για να πετύχουν ο καθένας κι ένα διαφορετικό σκοπό. Ένα αγόρι με διαλυμένη και προβληματική οικογένεια, που έχει αποκοινωνικοποιηθεί εξ αιτίας της εγκατάλειψης από τον πατέρα και της άσκησης βίας από τα άδέλφια του, επιχειρεί αδέξια να κεντρίσει το ενδιαφέρον των συνομηλίκων του προβάλλοντας την επιθυμία της αυτοκτονίας του. Ένα αγόρι με ψυχωσική εμμονή στο φόνο κι η κοπέλα που έχει επηρεαστεί απ’ αυτόν, προσπαθούν έντεχνα να παγιδεύσουν τον έφηβο και να τον οδηγήσουν με σιγουριά στην αυτοκτονία με την οποία φλερτάρει. Ένας νεαρός με συγκροτημένη προσωπικότητα και μια κοπέλα με ιδιαίτερα έντονο συναισθηματικό πεδίο επιχειρούν να εμποδίσουν την πράξη, με την ενίσχυση μιας ακόμα έφηβης η οποία αρνείται να εκφράσει τις προσωπικές της εμπειρίες αλλά είναι πάντα πρόθυμη να ακούσει. Το απρόβλεπτο φινάλε θα οξύνει τις εντάσεις και θα δώσει εν τέλει στο δράμα μια λυτρωτική, τελική έκβαση. Το έργο δεν αφορά μόνο τους έφηβους και τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται την τεχνολογία ή τα προβλήματα μιας δύσκολης εποχής της ζωής τους αλλά εκτείνεται έντεχνα στα βαθύτερα τοπία της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης αποκαλύπτοντας μέσα από τους χαρακτήρες και τις λειτουργίες τους τις σκοτεινές έξεις, τις διαβαθμίσεις της εξουσίας, τις ανθρωπιστικές δυναμικές και τις καταγωγές των τρομακτικών μεταπτώσεων του ανθρώπινου ψυχισμού. Οπωσδήποτε όμως θίγει χωρίς διδακτισμούς και δραματικές υπερβολές την εφηβική ψυχοσύνθεση και τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται μέσα από τις πρόωρες, οξείς κοινωνικές, οικογενειακές και πολιτικές επηρροές οι οποίες βρίσκουν γόνιμο έδαφος για να προκαλέσουν έντονες ρήξεις αλλά και απρόβλεπτες αντιδράσεις. Ωστόσο δραματουργικά δεν ανιχνεύονται ούτε οι φαινομενικά ανεξήγητες εντάσεις, ούτε οι ξαφνικές κι απρόβλεπτες μεταπτώσεις που χαρακτηρίζουν την εφηβική ψυχοσύνθεση, ενώ δεν γίνονται επίσης ορατές οι αντιφάσεις κι οι τρομακτικές ανασφάλειες της ηλικίας αυτής.
Η παράσταση Η σκηνοθέτης έστησε μια παράσταση με δυνατούς, γοργούς ρυθμούς και δυναμικές εντάσεις, ενορχηστρώνοντας το ανθρώπινο δυναμικό της με κινησιολογική ευστροφία και συγκινησιακή επάρκεια, χωρίς να απωλέσει τις ισσορροπίες και χωρίς να εκπέσει σε συναισθηματισμούς. Οι νεαροί ηθοποιοί ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις των ρόλων τους αναδεικνύοντας τους διαφορετικούς χαρακτήρες και ενσαρκώνοντας τους ήρωες με πληρότητα και συνέπεια.
Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς και την έγκριση του Τμήματος Αισθητικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας
Μετάφραση: Έκτορας Λυγίζος, Σοφία Βγενοπούλου Σκηνοθεσία: Σοφία Βγενοπούλου Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης Επιμέλεια Κοστουμιών: Ιωάννα Τσάμη Μουσική Σύνθεση: Δημήτρης Καμαρωτός Επιμέλεια Κίνησης: Μαριέλα Νέστορα Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος Δραματουργική Επεξεργασία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου Βίντεο: Έκτορας Λυγίζος Φωτογράφιση: Γιάννης Σκουρλέτης Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δημήτρης Καραντζάς, Γεωργία Ψυχογυιού
Παίζουν: Μαρία Γεωργιάδου, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ελίνα Ρίζου, Σταύρος Σβήγκος, Γιώργος Σπάνιας, Άρτεμις Φλέσσα
Θέατρο Χώρα Αμοργού 20 Κυψέλη Τηλέφωνο: 210-8673945
Το Θέατρο ΧΩΡΑ παρατείνει, λόγω μεγάλης επιτυχίας, τις παραστάσεις του έργου «CHATROOM» του Enda Walsh μέχρι την Παρασκευή 30 Απριλίου.
Παραστάσεις : Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 19:00
|