Η μεγάλη Χίμαιρα του Μιχάλη Καραγάτση Σε θεατρική διασκευή του Στρατή Πασχάλη
Σε κάθε θεατρική χρονιά ξεχωρίζουν κάποιες παραστάσεις περισσότερο από κάποιες άλλες, είτε λόγω παράστασης, είτε λόγω φήμης, είτε λόγω προσδοκιών που άλλες φορές επαληθεύονται και άλλες πάλι όχι. Σε κάποιες σπάνιες, είναι η αλήθεια, περιπτώσεις στην αναγγελία και μόνο της ταυτότητας της παράστασης, το κοινό τις περιμένει με ανυπομονησία. Έτσι έγινε και σε αυτήν την παράσταση, όταν ανακοινώθηκε πέρσι το καλοκαίρι ότι ο Δημήτρης Τάρλοου θα ανεβάσει τη «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μιχάλη Καραγάτση στο Φεστιβάλ Αθηνών, πουλήθηκαν όλα τα εισιτήρια μέσα σε λίγες ώρες. Έτσι αποφασίστηκε να παιχτεί και φέτος στο θέατρο «Πορεία», καθιστώντας όμως την εύρεση εισιτηρίου, μια πολλή δύσκολη υπόθεση. Γεγονός που πιστοποιείται από την προπώληση εισιτήριών ήδη από τώρα για τον Οκτώβριο που θα συνεχιστεί για δεύτερη χρονιά.
Η υπόθεση Η Μαρίνα Μπαρέ μετά το θάνατο της μητέρας της και κουβαλώντας την ντροπή για το «αρχαιότερο» όλων επάγγελμα της, εγκαταλείπει τη Ρουέν της Γαλλίας και επιβιβάζεται στο πλοίο «Χίμαιρα» με προορισμό τη Σύρο, κυνηγημένη από την παλιά της ταυτότητα και επιζητώντας διακαώς να ξεχάσει το παρελθόν της και τη συνειδητοποίηση ότι δεν μπορεί να βιώσει και να ικανοποιηθεί μέσα στον έρωτα. Αδυνατώντας να ερωτευθεί και να επιθυμήσει το αντρικό φύλο, θεωρώντας την ερωτική πράξη υποβιβασμό της γυναίκας στην δύναμη του άντρα. Εκεί στο πλοίο με το καθόλου τυχαίο όνομα «Χίμαιρα» θα συναντήσει τον Γιάννη, καπετάνιο και ιδιοκτήτη του πλοίου. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα θα τον ερωτευτεί και θα πάρει την απόφαση να τον παντρευτεί και να τον ακολουθήσει στην πατρίδα του τη Σύρο. Εκεί θα ζήσει στο ίδιο σπίτι με την μητέρα του την Άννα και οι δύο τόσο διαφορετικές γυναίκες θα πρέπει να συνυπάρξουν αρμονικά. Η μία να δεχτεί μια «ξένη» για νύφη της και η άλλη να προσπαθήσει να προσαρμοστεί στο ρόλο όχι απλώς της συζύγου, αλλά της Ελληνίδας συζύγου που δεν συνάδει με την νοοτροπία της. Στην αρχή όλα κυλούν αρμονικά η Μαρίνα γοητευμένη από τον Ελληνικό πολιτισμό, τη γλώσσα, τα χρώματα, τις τέχνες μοιάζει με μικρό παιδί που θέλει να μάθει, να γευτεί, να αφυπνίσει τις αισθήσεις και τον αισθησιασμό της. Η Άννα, είναι η Ελληνίδα μάνα που παρακολουθεί τα πάντα με αετίσια προσοχή και δεν ανακατεύεται όσο δεν βλέπει κάτι επιλήψιμο αλλά είναι πάντα σε ετοιμότητα να επέμβει στο παραμικρό ολίσθημα. Δεν αργεί να της δοθεί η ευκαιρία, όταν η Μοίρα θα απομακρύνει το Γιάννη για μεγάλο διάστημα από το σπίτι και την οικογένεια του και θα βρει έδαφος να πραγματωθεί ο μέχρι τότε πλατωνικός και εγκεφαλικός έρωτας της Μαρίνας για τον Μηνά, αγαπημένο αδελφό του άντρα της. Η ανεξέλεγκτη έλξη που δεν μπορούν να χαλιναγωγήσουν θα φέρει και την τιμωρία τους. Μετά από αυτό ξεκινάει η Νέμεσις και είναι αμείλικτη για όλους. Το κυνήγι της ευτυχίας αποδεικνύεται μια Χίμαιρα, άρα ατελέσφορο και ανέφικτο.
Η παράσταση Ο Δημήτρης Τάρλοου έστησε μια καλοδουλεμένη παράσταση με μέτρο που πέτυχε να συγκεράσει την αφηγηματική δομή με την δραματουργία, και ήταν αρκετά ευρηματική, ώστε να επιλυθούν οι δυσκολίες που πάντα ανακύπτουν από την μεταφορά ενός μυθιστορήματος σε παράσταση. Η διασκευή του Στρατή Πασχάλη έδωσε την πλοκή και τους χαρακτήρες με σαφήνεια, αλλά δεν μπόρεσε να αποφύγει το σκόπελο της περίφρασης σε κάποιες σκηνές. Αντιθέτως τα ατμοσφαιρικά νουάρ βίντεο του Χρήστου Δήμα πέτυχαν να «αφηγηθούν» μεγάλα αποσπάσματα του βιβλίου μέσα σε λίγες σκηνές, ενώ ήταν ομολογουμένως πολύ επιτυχημένη η ένταξη τους στην παράσταση, καθώς οι ηθοποιοί της παράστασης έμοιαζαν να ξεπροβάλλουν μέσα από την οθόνη, δημιουργώντας μια πολύ επιτυχημένη μετάβαση από την οθόνη στο σανίδι. Το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου ήταν λιτό και αρκετά εύχρηστο, ώστε να συνδυάσει πολλά και διαφορετικά μέρη της αφήγησης. Τα κοστούμια της ιδίας, έδιναν αποτελεσματικά την ατμόσφαιρα της εποχής. Εξαιρετική η μουσική της Κατερίνας Πολέμη, ανεδείκνυε τις ψυχικές διακυμάνσεις των ηρώων. Εντυπωσιακή η επιμέλεια της κίνησης από τη Ζωή Χατζηαντωνίου, στην ερωτική και ζωώδη σκηνή ανάμεσα στην Μαρίνα και τον Μηνά όπου η βία και ο χορός εναλλάσσονται δημιουργώντας ένα κράμα τρόμου και έρωτα.
Ειδική μνεία για την Αλεξάνδρα Αϊδίνη που έχει επιφορτιστεί με το ρόλο της Μαρίνας, έχοντας πετύχει να πλάσει μια Γαλλίδα που γοητεύεται από τον Ελληνικό πολιτισμό και υποδουλώνεται από το πάθος που μέχρι τότε χλεύαζε. Στον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο στο θέατρο, απέδειξε χωρίς την παραμικρή αμφιβολία ότι έχει την ικανότητα να σκιαγραφεί πλήρως το πορτραίτο μιας γυναίκας που φτάνει στα όρια, φλερτάροντας με το θάνατο και αναδεικνύοντας ακόμα και τις πολύ λεπτές ψυχικές της διακυμάνσεις. Ο Νίκος Ψαρράς έδωσε μια μεστή ερμηνεία στο ρόλο του ρεαλιστή συζύγου. Πειστική, άμα τη εμφανίσει η Σοφία Σεϊρλή στο ρόλο της μάνας. Ο Όμηρος Πουλάκης στο ρόλο του Μηνά ήταν επαρκής αλλά εστίασε περισσότερο στον απόμακρο χαρακτήρα του ήρωα και λιγότερο στον βασανισμό του από το πάθος του για τη Μαρίνα. Η σκηνή του Δημήτρη Ταρλόου, που εμφανίζεται στο ρόλο του συγγραφέα και συνομιλεί με το «δημιούργημα» του ήταν από τις πιο ατμοσφαιρικές. Τέλος, πολύ καλή η Αλίκη Αλεξανδράκη στον σπαραγμό της γυναίκας που χάνει σύζυγο και παιδιά σε ναυάγιο. Εικόνα πολύ οικεία της Ελλάδας, εκείνης της εποχής. Μια πολύ δυνατή παράσταση που δικαιώνει τη φήμη της και ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των θεατών.
Διασκευή: Στρατής Πασχάλης Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου Σκηνικά – Κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου Μουσική: Κατερίνα Πολέμη Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου Σκηνοθεσία κινηματογραφικού μέρους: Χρήστος Δήμας Βοηθοί σκηνοθέτη: Άννα Πασπαράκη, Δήμητρα Κουτσοκώστα Βοηθός σκηνογράφου: Τίνα Τζόκα Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου
Διανομή: ΜΑΡΙΝΑ: Αλεξάνδρα Αϊδίνη ΓΙΑΝΝΗΣ: Νίκος Ψαρράς ΜΗΝΑΣ: Όμηρος Πουλάκης ΡΕΪΖΑΙΝΑ: Σοφία Σεϊρλή ΛΙΛΗ – ΚΑΛΛΙΟΠΗ – ΒΙΕΤΝΑΜΕΖΑ ΠΟΡΝΗ: Ηλιάνα Μαυρομάτη ΑΝΝΟΥΛΑ: κορίτσι 9 χρονών (Κατερίνα Τράμπα, Βασιλική Παναγιώτογλου) ΑΝΝΕΖΙΩ: Αλίκη Αλεξανδράκη ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ: Δημήτρης Τάρλοου Θέατρο «Πορεία» Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69 Πλατεία Βικτωρίας Τηλέφωνο: 210 8210991
Τετάρτη & Κυριακή 19.30, Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21.00
Τιμές εισιτηρίων: κάθε Τετάρτη 14 ευρώ, Πέμπτη – Κυριακή 14 – 20 ευρώ
Παγκόσμια πρώτη Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 14 Ιουλίου 2014 Θέατρο Πορεία από 22 Νοεμβρίου 2014 έως 24 Μαΐου 2015 Θέατρο Απόλλων Σύρου (piccola scala) από 29 Μαΐου έως 1 Ιουνίου 2015. Θέατρο Πορεία 2η σεζόν από 3 Οκτωβρίου 2015
|