Σχετικά άρθρα
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ ΜΑΤΑΙΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ - ΜΑΜΑ ΤΟΝΙ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Τρίτη, 07 Απρίλιος 2015 07:07 |
Ο κύκλος των «μάταιων» πράξεων και Μάμα Τόνι
Ο κύκλος των «μάταιων» πράξεων Ο κεντρικός ήρωας αυτής της δραματουργίας είναι ο μικρασιάτης και ακροναυπλιώτης αγωνιστής Ναπολέοντας Σουκατζίδης είναι ένας από τους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές από τους Γερμανούς στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής την Πρωτομαγιά του 1944. Έρχεται από τον κόσμο των νεκρών για να ξαναθυμηθεί και να μας διηγηθεί όσα συνέβησαν εκείνο το τελευταίο του βράδυ στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου μαζί με όλες τις μνήμες από τη σύντομη ζωή του... Όταν ο διοικητής του στρατοπέδου αποφασίζει να του χαρίσει τη ζωή εξ αιτίας του ότι είναι ο διερμηνέας του, εκείνος αρνείται γνωρίζοντας πως ένας άλλος θα εκτελεστεί στη θέση του. Η «μάταιη» αυτή πράξη αποδεικνύει ένα τόσο σπάνιο ήθος που σχεδόν μας εκπλήσσει κι αποτελεί μια παρακαταθήκη ηρωισμού σε μέρες που τα πάντα γύρω μας υπενθυμίζουν την φθορά, την απάτη, την στυγνή εκμετάλλευση των αδύνατων από τους ισχυρούς. Να μιλήσω για ήρωες, έλεγε ο Σεφέρης στον «Τελευταίο σταθμό» και κατέληγε: Οι ήρωες προχωρούν στα σκοτεινά. Σε ένα τέτοιο σκοτεινό τοπίο και καθώς μια κατασκευασμένη κρίση λεηλατεί την ίδια μας την ύπαρξη προς όφελος τραπεζών και εξουσιαστών, η μορφή του Ναπολέοντα αποκτά μια ιδιαίτερη αίγλη κι ο λόγος του μια ξεχωριστή σημασία. Ταυτόχρονα επαναπροσδιορίζει το ήθος μας θυμίζοντας μας βασανιστικά την επείγουσα ανάγκη για εξιλέωση και εξέγερση. Το έργο είναι θεατρική διασκευή αποσπάσματος από το ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα του Τζόκα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εύμαρος. Την παράσταση σκηνοθέτησε η Αγγελική Κασόλα με μια ιδιαίτερη ευαισθησία και μια ποιότητα εσωτερική, αναδεικνύοντας την παρουσία-φάντασμα του εκτελεσμένου αγωνιστή κι αξιοποιώντας την σκηνική του δράση μέσα από διακριτικά ευρήματα τα οποία ενέτειναν την συγκίνηση. Ο Γιάννης Καρούνης στο ρόλο του Ναπολέοντα είναι εκφραστικός, πειστικός και αισθαντικός. Εκμεταλλεύεται τις αποχρώσεις της φωνής του και την άνετη κινησιολογία του για να αποδώσει υποκριτικά όχι μόνο τον ρόλο του αλλά και την ένταση της στιγμής, την αλλόκοτη μετάβαση από τον κόσμο των νεκρών, σε μια παρούσα διάσταση και την ταυτόχρονη παρουσία του στο παρόν και στο παρελθόν. Ζωντανεύει την αφήγηση του ήρωα βιώνοντάς την ταυτόχρονα με ερμηνευτική πληρότητα και ιδιαίτερη ευαισθησία. Την Χαρά Λιουδάκη – Κυπραίου, αρραβωνιαστικιά του Ναπολέοντα, ενσαρκώνει η Ειρήνη Μελά με αιθέρια αλλά και σπαρακτική ερμηνεία εμπλουτίζοντας την ηρωίδα με ατόφιο συναίσθημα και αποδίδοντας τις λεπτές αποχρώσεις των συναισθημάτων της μέσα από ένα εξαιρετικό σκηνικό μέτρο. Διασκευή-Σκηνοθεσία: Αγγελική Κασόλα
Μάμα Τόνι Η «Μάμμα Τόνι» όταν μαθαίνει ότι οι φασίστες περνούν και πάλι από την πόλη της, αυτή τη φορά ως εκλεγμένοι εκπρόσωποι για να εκφωνήσουν τους λόγους τους στην πλατεία, – μίας πόλης που θρήνησε πολυάριθμα θύματα στα χέρια των φασιστών- αγριεύει, σηκώνεται από την πολυθρόνα της, αρπάζει τη μαγκούρα της και ορμάει μονάχη να τους διώξει. Ο μονόλογος αυτός, σχεδόν άγνωστος, ανήκει στην περίοδο των αντιφασιστικών μονολόγων των Φο/Ράμε, βασισμένων σε μαρτυρίες και υπαρκτά πρόσωπα από την Ιταλική Αντίσταση. Πρωτοπαρουσιάστηκε με την Φράνκα Ράμε να ενσαρκώνει αυτή τη συγκλονιστική μάνα των ανταρτών, στην μεγάλη πλατεία της Παβίας στις 25 Απριλίου του 1971. Το κείμενο είναι ζωντανό, έξυπνο, γραμμένο με χιούμορ και σαρκασμό, αποκαλυπτικό και ταυτόχρονα αισθησιακό με πλούσιες εναλλαγές συναισθημάτων, ένας μονόλογος που προσφέρεται για δυνατή ερμηνεία και ταυτόχρονα μια καταγγελτική μαρτυρία για την προδοσία, την υποκρισία αλλά και την ακαταπόνητη αντίσταση των ανθρώπων οι οποίοι επέλεξαν να κτίσουν και να ζήσουν σ’ ένα πιο δίκαιο κι ελεύθερο κόσμο, αντιμετωπίζοντας με κάθε τρόπο τους δυνάστες τους. Η παράσταση είναι καλοστημένη, σε γοργούς ρυθμούς με ατμοσφαιρικές στιγμές και κλιμακούμενη ένταση. Τα ευρήματα απόλυτα ταιριαστά στις σκηνικές εναλλαγές, αναδεικνύουν τις συναισθηματικές αποχρώσεις της ηρωίδας και απογειώνουν την δυναμική των δράσεων. Ενδιαφέρουσα η μουσική επιμέλεια, ενισχύει τις εκάστοτε ατμόσφαιρες. Η Ειρήνη Μελά ερμηνεύει θαυμάσια την πληθωρική ηρωίδα, αξιοποιώντας στην εντέλεια το εκρηκτικό της ταπεραμέντο, το τσαγανό και την ορμητικότητά της. Εκμεταλεύτηκε όλες τις αποχρώσεις του χαρακτήρα για να μας δώσει μια Μάμα Τόννι αυθεντική, ολοζώντανη, επαναστατική, συγκινητική και αξιαγάπητη. Το μονόπρακτο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα κι έκανε την πρεμιέρα του στο Αντιφασιστικό Φεστιβάλ στο «Εμπρός». Μετάφραση και σκηνοθεσία: Αγγελική Κασόλα Ερμηνεύει η Ειρήνη Μελά (Διάρκεια παράστασης 40 λεπτά).
«Το τρίκυκλο» Τηλέφωνο επικοινωνίας για διοργάνωση παραστάσεων: 6939 669 218 Μετά το πέρας των παραστάσεων ο «Κύκλος των «μάταιων» πράξεων» μαζί μα την «Μάμμα Τόννι» θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν στις γειτονιές της Αθήνας με σχέδιο να φτάσουν και οι δύο, το καλοκαίρι στα μαρτυρικά χωριά.
Η ομάδα πείρα(γ)μα, από τη γέννησή της το 2008 μέχρι και σήμερα, παραμένει μία ανεξάρτητη, αυτοχρηματοδοτούμενη, συνεργατική θεατρική ομάδα, έχοντας μέχρι τώρα στο ιστορικό της δέκα παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους. Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ «ΜΑΤΑΙΩΝ» ΠΡΑΞΕΩΝ, του Σπύρου Τζόκα, σε θεατρική διασκευή/ σκηνοθεσία Αγγελικής Κασόλα ΤΡΙΚΥΚΛΟ Μάρτιος 2015 ΠΑΙΔΙΚΗ/ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ: Παράλληλα η ομάδα πείρα(γ)μα έχει παρουσιάσει άλλες έξι παραστάσεις με τα μέλη των εργαστηρίων της
|