ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Δευτέρα, 15 Ιούλιος 2013 18:49

Αγαμέμνων

του Αισχύλου

agamemnon1

Το πρώτο έργο, από την Αισχύλεια και μοναδική διασωθείσα τριλογία Αγαμέμνων, Χοηφόρες, Ευμενίδες,  ξεκινάει με έναν μαγευτικό μονόλογο στα τείχη της πόλης μέσα στο σκοτάδι της νύχτας. Ο φρουρός ξαγρυπνά περιμένοντας να φεγγοβολήσει ο ουρανός την Φρυκτωρία, να αντικρύσει δηλαδή από το βουνό απέναντι μια φωτιά που θα μηνάει πως έπεσε η Τροία και πως ο βασιλιάς επιστρέφει από τον δεκαετή πόλεμο. Στη συνέχεια η Κλυταιμνήστρα δέχεται μια επί πλέον επιβεβαίωση με την άφιξη του αγγελιαφόρου. Θα στρώσει το κόκκινο χαλί για να υποδεχτεί τον άντρα της και θα τον σκοτώσει μέσα στο λουτρό μαζί με την ερωμένη του, την τρωαδίτισσα σκλάβα και μάντισσα Κασσάνδρα η οποία έχει ήδη «δει» προφητικά το μακελειό. Ο Χορός των γερόντων φρίττει και απειλεί την βασίλισσα η οποία έχει συνεργάτη της τον Αίγισθο, εκείνη όμως κρατάει χαμηλούς τόνους, σαρκάζει ανεπαίσθητα και κλείνει την τραγωδία με την φράση προς τον συνεργάτη της: Μην απαντάς στα γαυγίσματά τους Αίγισθε. Εσύ κι εγώ θα βάλουμε κάτω από την εξουσία μας το παλάτι. Ήδη η απειλή του ερχομού του εκδικητή Ορέστη κρύβεται κάτω από τις απειλές του Χορού μα η βασίλισσα εύχεται να σταματήσει εδώ το αιματοκύλισμα της γενιάς και να έρθουν οι ήσυχες μέρες στο αιματοβαμμένο σπίτι. Στην τραγωδία αυτή βασικό επιχείρημα της Κλυταιμνήστρας για τον φόνο του άντρα της είναι η εκδίκηση της επειδή εκείνος θυσίασε την κόρη της Ιφιγένεια. Υποφώσκει βέβαια κι η οργή της για την ερωμένη που της έφερε στο παλάτι από την Τροία. Και φυσικά τα φρικτά ανθρωποφαγικά Θυέστεια δείπνα, δίνουν στον Αίγισθο το δικαίωμα μιας εκδίκησης που κρατάει από γενιά σε γενιά.

agamemnon2

Η παράσταση κρατήθηκε σκηνοθετικά σε χαμηλούς τόνους χωρίς παρεμβάσεις ή εντυπωσιακά ευρήματα. Χρησιμοποιήθηκε για ακόμα μία φορά το επικλινές επίπεδο και το στοιχείο του νερού. Ο Χορός κινήθηκε ανάμεσα στον κόσμο σε κάποιο σημείο αλλά σε γενικές γραμμές κράτησε μια συγκρατημένη, ερμηνευτική και κινησιολογική γραμμή. Ο Χατζησάββας απέδωσε τον ρόλο του Αγαμέμνονα με εντυπωσιακή αμεσότητα και σαφήνεια. Η Καραμπέτη στο ρόλο της Κλυταιμνήστρας ανέδειξε τις ερμηνευτικές της αποχρώσεις με μια θαυμάσια αίσθηση του τραγικού λόγου και του εσωτερικού του ρυθμού. Η ερμηνεία της διέθετε κρυστάλλινη καθαρότητα και έντονες, δυναμικές μεταπτώσεις ενώ οι κορυφαίες στιγμές του ρόλου της αποδόθηκαν με μια θαυμάσια συγκινησιακή έξαρση που αξιοποίησε στο έπακρο τις πολλαπλές δυνατότητες της εξαιρετικής της πειθαρχημένης φωνής και της αιθέριας, απολύτως συγκροτημένης κίνησής της. Η Τζήμου στο ρόλο της Κασσάνδρας, έκανε την τομή αποδίδοντας την ηρωίδα όχι τόσο εκστατική όσο προσηλωμένη σε μια μοίρα προδιαγραμμένη αλλά και τρομακτική. Οι κραυγές της, κραυγές τρομοκρατημένου πουλιού ενέτειναν την ζωώδη απελπισία της χωρίς να βαραίνουν με υπερβολή το ήδη έντονο στοιχείο του θρήνου της ηρωίδας. Η παρουσία της κάτω από τη σκηνή κι ο μονόλογός της προς το Χορό, διέθεταν εκείνη την παράξενη αίσθηση του αληθινού που όμως διαποτίζεται έντονα από το ονειρικό στοιχείο. Ο Μπισμπίκης στο ρόλο του Αίγισθου έδωσε μια θαυμάσια ερμηνεία, συγκροτημένη κι εύρωστη, μετρημένη αλλά πάλλουσα, δυναμική κι ολοκληρωμένη φωνητικά, κινησιολογικά, συγκινησιακά. Πολύ καλός ο Χαλακατεβάκης στο ρόλο του φρουρού. Η παράσταση διαποτίζεται από τους ήχους ενός νοσταλγικού κλαρινέτου που παίζει αισθαντικά ο Χρήστος Καλκάνης.

agamemnon3

Κλυταιμνήστρα: Καριοφυλλιά Καραμπέτη
Αγαμέμνων: Μηνάς Χατζησάββας
Κασσάνδρα: Θεοδώρα Τζήμου
Αίγισθος: Βασίλης Μπισμπίκης
Κήρυκας: Θέμης Πάνου
Φύλακας: Βασίλης Χαλακατεβάκης

Κορυφαίοι:
Θύμιος Κούκιος
Βασίλης Πουλάκος
Kρις Ραντάνοφ
Κώστας Φαλελάκης
Μενέλαος Χαζαράκης
Κλαρινέτο: Χρήστος Καλκάνης

Συντελεστές:
Μετάφραση: Νικολέτα Φριτζήλα
Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας
Μουσική σύνθεση και Διδασκαλία: Σοφία Καμαγιάννη
Χορογραφία: Ερμής Μαλκότσης
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Δραματουργική ανάλυση-βοηθός σκηνοθέτη: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Βοηθός σκηνογράφου: Δώρα Γαζή.

Το πρόγραμμα της υπόλοιπης περιοδείας

15-Ιουλ Δευτέρα Ηλιούπολη-Θέατρο Άλσους «Δημήτρης Κιντής»

16-Ιουλ Τρίτη Νίκαια- Κατράκειο Θέατρο

17-18 Ιουλ Χαλάνδρι-Θέατρο Ρεματιάς

19-Ιουλ Παρασκευή ΣΑΙΝΟΠΟΥΛΕΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΠΑΡΤΗΣ

21-Ιουλ Κυριακή Ξυλόκαστρο-Ανοιχτό Θέατρο Ξυλοκάστρου «Βασίλης Γεωργιάδης

22-Ιουλ Δευτέρα Νεμέα-Green Theatre Αρχαίες Κλεωνές

23-Ιουλ Τρίτη Τρίπολη-Θέατρο άλσους Αγίου Γεωργίου

27-Ιουλ Σάββατο Καβάλα-Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

28-Ιουλ Κυριακή Καβάλα-Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

29- 30 Ιουλ Αλεξανδρούπολη-Υπαίθριο Θέατρο Εγνατία

31-Ιουλ Τετάρτη Κομοτηνή-Θερινό Δημοτικό Θέατρο

1-Αυγ Πέμπτη Ξάνθη-Δημοτικό Θερινό Αμφιθέατρο

2-Αυγ Παρασκευή Χαλκιδική - Αμφιθέατρο Σίβηρης

3-Αυγ Σάββατο  Κατερίνη - Αρχαίο Δίον

5-Αυγ Δευτέρα Άργος - Αρχαίο θέατρο

7-Αυγ Τετάρτη Ρέθυμνο - Θέατρο "Ερωφίλη"

8- 9 Αυγ Ηράκλειο - Κηποθέατρο "Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ"

10-Αυγ Σάββατο Σητεία-3ο Δημοτικό Σχολείο Περιοχή Κόκκινα ''ΚΟΡΝΑΡΕΙΑ 2013"

11-Αυγ Κυριακή Άγιος Νικόλαος-Προαύλιο 1ου Γυμνασίου

12-13 Αυγ Χανιά - Θέατρο Ανατολικής Τάφρου

16-Αυγ Παρασκευή Αμαλιάδα - Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας

17-Αυγ Σάββατο Ζάκυνθος-Υπαίθριο Θέατρο Ζακύνθου

18-Αυγ  Κυριακή Αργοστόλι - Αύλειος Χώρος ΞΕΝΙΑ

19-20 Αυγ Πάτρα - Ρωμαϊκό Ωδείο

21-22 Αυγ Γιάννενα - Θέατρο Ε.Η.Μ

25-26 Αυγ Συκεές - ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΚΕΩΝ

27-Αυγ Τρίτη Λάρισα - Κηποθέατρο Αλκαζάρ

28-Αυγ Τετάρτη Βόλος- Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο ''Μελίνα Μερκούρη"

29-Αυγ Πέμπτη Τρίκαλα - Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Φρούριο

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 17 Ιούλιος 2013 16:32