ΟΡΕΣΤΗΣ ΚΑΡΥΔΑΣ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Γιάννης Αργυρούδης   
Δευτέρα, 22 Δεκέμβριος 2014 08:45

Ορέστης Καρύδας

karydas1
 Ο Ορέστης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989. Σπούδασε θέατρο στη δραματική σχολή «Θέατρο Τέχνης-Κάρολος Κουν» και Ιστορία της Τέχνης, στο τμήμα Ιστορίας και Θεωρίας της τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας. Έχει επίσης σπουδάσει τραγούδι και χορό. Ως ηθοποιός, χορευτής και χορογράφος έχει συνεργαστεί με τους Γ. Σκουρλέτη, Π. Γάλλια, Κ. Ρουγγέρη, Δ. Σαββόπουλο, Μ. Κολοκοτρώνη, Κ. Καζάκο, Γ. Κακλέα, Μ. Σόφτση, A. Bernar, Β. Νικολαίδη, Κ. Καπελώνη, Δ. Δεγαϊτη, Θ.Τσιμπίνη και τις ομάδες, Bijoux de Kant, Ήρος 'Αγγελος, Tandem, Opero και Asomo4 καθώς επίσης με το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κούν, το Θεάτρο 104, το Μουσείο Μπενάκη, το Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη, το ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο της Ακρόπολης, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Αυτή την περίοδο παίζει στο musical «Shrek», στο Εθνικό Θεάτρο, σε σκηνοθεσία Άγγελου Μέντη και στο «Cleansed» της Sarah Kane, στο θεάτρο «Σημείο», σε σκηνοθεσία της Έφης Γούση.

 

Ορέστη, πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν για σένα να ενταχτείς σε μια ήδη «δουλεμένη» παράσταση που είχε ανέβει και πέρυσι με επιτυχία;

Δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Αγχωτικό και όταν σε πιέζει ο χρόνος. Και συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, αντικαταστάσεων ο χρόνος είναι περιορισμένος. Σίγουρα, όσο πιο γρήγορα μπορέσεις  να καταλάβεις τα χνώτα των συναδέλφων σου, τόσο τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Για όλους. Να συντονιστείς στην ήδη υπάρχουσα συχνότητα και να μπορέσεις να βρεις την δική σου ποιότητα και τρόπο να υπάρξεις μέσα σε αυτό.
 
Τι ήταν αυτό που σε έκανε να πεις «ναι» στο Cleansed;

Το ίδιο το έργο της Kane. Η αισθητική και το μυαλό της Έφης Γούση. Η σύμπραξη με αυτούς τους ηθοποιούς.

cleansed3

Μίλησε μου για τον ρόλο σου. Ποιος είναι ο Ρόμπιν και πώς τον προσέγγισες προκειμένου να τον ερμηνεύσεις;

Ο Ρόμπιν είναι ένα αγόρι, κάθε αγόρι, που εμμονικά αναζητά την αγάπη. Όχι όμως με συνειδητότητα  αλλά μέσα από μια αδιαπραγμάτευτη και ακραία βιολογική έκφραση της ανάγκης του. Ψάχνει να βρει και να αντλήσει τη δύναμη του από την γυναικεία φύση. Πασχίζει να μην χάσει την σύνδεση του με την μήτρα, είτε ως ιδέα είτε ως φυσικό πρόσωπο. Από εκεί ξεκινάει και ο πανικός του. Ως τρόφιμος τώρα, αυτού του απόκοσμου σαδιστικού ιδρύματος το μόνο που τον κρατάει στη ζωή είναι το χάρισμα της παιδικότητας του που σαν σε θαύμα τον τοποθετεί σε μια ονειρική διάσταση για τα όσα του συμβαίνουν μέσα εκεί. Αναλφάβητος και κοινωνικά αυτιστικός προσπαθεί να συνειδητοποιήσει το περιθώριο στο οποίο έχει μπει. Εάν η σανίδα σωτηρίας του, η Γκρέις εξαφανιστεί τότε κι εκείνος δεν θα μπορεί να υφίσταται πια και το ουτοπικό, κατά τα άλλα, περιθώριο, θα τον καταπιεί. Με τον χαρακτήρα του Ρόμπιν ασχολήθηκα με ησυχία, με υπομονή και χωρίς πολύ σκέψη. Απλώς άρχισα να μιλάω και να αισθάνομαι όπως θα μίλαγε και θα αισθανόταν ίσως εκείνος  και είτε λειτουργούσε είτε όχι. Αναγνωρίζω σε αυτό το αγόρι στοιχεία δικά μου, πολύ κρυφά και πολύ προσωπικά. Τέτοια που δεν τα αφήνεις να διαβαστούν ούτε από τον καλύτερο σου φίλο.
 
O χαρακτήρας που υποδύεσαι περνάει τα πάνδεινα επί σκηνής... Υπήρξε κάτι που σε δυσκόλεψε πρακτικά;

Όχι. Είναι τόσο γοητευτικό να ανακαλύπτεις αυτό το οποίο συμβαίνει με αυτή την παράσταση και τα «πάνδεινα» της. Εάν δεν συμβούν δεν θα λειτουργήσει τίποτα. Ίσως αυτό να είχε στο μυαλό της όταν το έγραφε η Kane. Το κρέας κόβεται με την παρουσία του πελάτη.
 
Ποια ατάκα ή φράση από το έργο ξεχωρίζεις;

«Πιάσε ένα χαμόγελο όταν γυρνάς από τον καθρέφτη».

karydas2
 Η άλλη σου θεατρική δουλειά φέτος είναι το μιούζικαλ "Shrek" για την παιδική σκηνή του Εθνικού. Πες μας τι ακριβώς γίνεται εκεί γιατί έχω ακούσει ότι κρατάς και δύο ρόλους...

Είναι μια παράσταση σκηνοθετημένη και εικαστικά τοποθετημένη από τον Άγγελο Μέντη με μαεστρία και απόλυτη συνέπεια στο καλλιτεχνικό μέγεθος της αμερικάνικης υπερπαραγωγής. Αντιμετωπίζουμε το έργο αυτό με αγάπη και απόλυτο σεβασμό για τα παιδικά μάτια, αυτιά, μυαλά και ψυχές και αναπαράγουμε καθημερινά ένα μικρό φαντασμαγορικό όνειρο. Εάν μπορούσα να είμαι πάλι παιδί θα ήθελα πολύ να έχω κρυφοκοιτάξει στη μαγεία του. Τη μία μέρα λοιπόν βρίσκομαι στα γόνατα και υποδύομαι τον κακό, νάνο-πρίγκιπα, τον Λόρδο Φάρκουαντ. Ίσως την πιο ενδιαφέρουσα σχιζοειδή και χαριτωμένη persona που έχω συναντήσει έως τώρα στη σκηνή. Και την άλλη μέρα παίζω έναν από τους πιο αγαπημένους χαρακτήρες των παιδιών, τον Peter Pan. Είναι πολύ ενδιαφέρον να διαχειρίζεσαι δύο τόσο διαφορετικούς κόσμους. Με τον πρώτο αναμετριέμαι με τις ικανότητες μου φωνητικά, κινητικά και υποκριτικά και με τον δεύτερο με ένα αίσθημα φαντασιακής παιδικότητας που ανασύρω και για δύο ώρες μπορώ να αγγίξω ξανά το παιδί μέσα μου. Είναι μια διαδικασία εξαιρετικά απαιτητική και ευχαριστώ τον Άγγελο Μέντη και το Εθνικό Θέατρο που το έχει μοιράσει όλο αυτό σε εμένα και τον Νίκο Ζιάζαρη. Είμαστε σε διπλή διανομή και όταν ο ένας υποδύεται τον Λόρδο Φάρκουαντ ο άλλος διασκεδάζει με τον Peter Pan και αντίστροφα. Είναι μια δουλειά που έχω αγαπήσει πολύ και καθημερινά ανακαλύπτω και επαναπροσδιορίζω δυναμικές που με κάνουν να θέλω να υπάρχω στη σκηνή.
 
Το παιδικό κοινό πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι σε σχέση με το ενήλικο; Εσύ ποιο προτιμάς;

Είναι διαφορετικά δύσκολο. Δεν ξέρω. Και τα δύο.
 
Το «Cleansed» και το «Shrek» είναι δύο εκ διαμέτρου διαφορετικά έργα και ως εκ τούτου παραστάσεις. Εσύ σε ποιο από τα δύο περνάς καλύτερα;

Περνάω καλά σε αυτή την παράσταση στην οποία, για στιγμές, μπορώ να ξεχάσω ότι είμαι στη σκηνή. Συμβαίνει και στις δύο. Ευτυχώς.

karydas3
Πρόσφατα ήσουν υποψήφιος για βραβείο Κάρολου Κουν στην κατηγορία πρωτοεμφανιζόμενου, για τον ρόλο σου στην παράσταση «Elle» της ομάδας Bijoux De Kant. Πες μου τι σημαίνει για σένα η υποψηφιότητα αυτή;

Είναι μία συνεργασία που αγάπησα πολύ και τελικά με οδήγησε σε αυτή την υποψηφιότητα. Αισθάνθηκα ότι ανήκω στην οικογένεια του θεάτρου.  Είμαι ευτυχισμένος γιατί είναι αποτέλεσμα πολύωρης έρευνας, μοιράσματος, προσωπικής και αδιαπραγμάτευτης κατάθεσης από όλους τους συντελεστές ,τον Γιάννη Σκουρλέτη και τη Bijoux de Kant.

Η ομάδα Bijoux De Kant είναι κατά γενική ομολογία μία από τις πιο ενδιαφέρουσες των τελευταίων χρόνων. Μπορείς να μου κατονομάσεις και κάποιες άλλες που εκτιμάς;

Την ομάδα tandem στην οποία και ανήκω. Τους blitz, την ομάδα Vatistas, τους Opero και πραγματικά πολλές άλλες ομάδες που ρισκάρουν και δημιουργούν καθημερινά. Που μπορούν να χωρέσουν κάπου σ’ αυτή την πόλη το μυαλό τους με όποιον τρόπο ξέρουν και αισθάνονται αλλά και μακριά απ’ αυτή.

 

Πες μου μια παράσταση που παρακολούθησες πρόσφατα και σου άρεσε πολύ.

Το «Συγχώρεσε με» των αδελφών Κούφαλη σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση στο Εθνικό Θέατρο. Μου άρεσε πολύ.
 
Είσαι ικανοποιημένος από τις επιλογές σου και την μέχρι τώρα πορεία σου επί σκηνής;

Είναι πολύ νωρίς γι’ αυτή την ερώτηση. Είμαι 25 χρονών και δουλεύω μόλις 8 χρόνια στο θέατρο. Τώρα αρχίζω να καταλαβαίνω τι βουνό είναι όλο αυτό. Αλλά νομίζω πως ναι. Και εάν απέτυχα κάποιες στιγμές μέσα μου ή και πάνω στη σκηνή, είναι μόνο για καλό. Αισθάνομαι αλήθεια ευγνώμων για τις ευκαιρίες που μου έχουν δοθεί και τις επιλογές που έχω κάνει.
 
Τι θα ευχόσουν στον εαυτό σου για το μέλλον;
Να είμαι καλά και να μην με χάσω.