Σχετικά άρθρα
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Κυριακή, 06 Απρίλιος 2014 18:36 | |||
Βασίλης Οικονόμου δημιουργός του Θεάτρου Ατόμων με Αναπηρία «ΘΕ.ΑΜ.Α.» σκηνοθετεί φέτος την παράσταση «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» του Edward Albee. Ο Βασίλης Οικονόμου, είναι αναμφισβήτητα ένας σημαντικός καλλιτέχνης του θεάτρου, με βαθιά καλλιέργεια και παιδεία σε ένα αξιοσημείωτα ευρύ πεδίο γνώσης. Επίσης είναι ένας ευφυής άνθρωπος με ευγένεια και χιούμορ. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής «Πρόβα» της Μαίρης Ραζή, συνεργάστηκε μαζί της στη συνέχεια σε θεατρικές παραστάσεις. Επίσης, μετά την αποφοίτησή του από το τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδικότητα στην Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης, ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές με ειδίκευση στο «Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο» του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Στη φυσιολογία του, έχει εκ γενετής μαιευτική παράλυση στο δεξί άνω άκρο. Το 2010 ίδρυσε το Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία «ΘΕ.ΑΜ.Α.», που αποτελεί τη μοναδική επαγγελματική ομάδα θεάτρου για άτομα με αναπηρία στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, οι καλλιτεχνικές ποιότητες στο στέρεο υπόβαθρο του «ΘΕ.ΑΜ.Α.» είναι άμεσα απτές στο σκηνικό αποτέλεσμα της εμπεριστατωμένης δουλειάς του. Κάθε δουλειά του Βασίλη Οικονόμου προκαλεί αίσθηση, είτε πρόκειται για παράσταση του «ΘΕ.ΑΜ.Α.», είτε για κάθε άλλη του σκηνοθεσία, όπως π.χ. στη μουσικοθεατρική παράσταση «Έρως ο λυσιμελής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στο Μέγαρο Θεοχαράκη το 2011, όπου συμμετείχε και ως ηθοποιός σκηνοθετώντας επίσης τον Γρηγόρη Βαλτινό, τη Ζωή Φυτούση και τη Ρένα Βενιέρη. Το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» απευθύνεται κυρίως στα άτομα με κινητική αναπηρία και με την παράλληλη λειτουργία θεατρικού εργαστηρίου, φιλοδοξεί στην ίδρυση της πρώτης Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης για άτομα με κινητική αναπηρία (συμπεριλαμβάνοντας και άλλες παθήσεις) αμφισβητώντας με τον πιο γόνιμο τρόπο την προϋπόθεση της αρτιμέλειας (ΠΔ 370/1983, Άρθρο 8, γ παρ.) ως βασικό κριτήριο που είχε θεσπίσει το Υπουργείο Πολιτισμού για την εισαγωγή στις Δραματικές Σχολές. Μία προϋπόθεση, που ούτως ή άλλως θεωρείται παρωχημένη από πολλούς ανθρώπους και ηθοποιούς. Ίσως μάλιστα κυρίως από ηθοποιούς, καθώς έχουν την εμπειρία των απαιτήσεων και των αναγκών της υποκριτικής από πρώτο χέρι. Το 2012, στο πανευρωπαϊκό workshop «Act for Acting» (Theater and disability) στην Αβιλιάνα (Avigliana) κοντά στο Τορίνο, το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» συμμετείχε με μία αυτοσχεδιαστική performance από την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή. Τότε, ο Βασίλης Οικονόμου είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα άτομα με αναπηρία (κάθε είδους) που ασχολούνται με την υποκριτική τέχνη αντιμετωπίζονται ως επαγγελματίες ηθοποιοί. Στην Ελλάδα, αντίθετα, παρόμοια εγχειρήματα πλαισιώνονται από θεσμική αδιαφορία, ισχνή χρηματοδότηση και αμήχανη έως συγκαταβατική αντιμετώπιση από το κοινό. Στόχος της ομάδας μας είναι να μεταβάλλει στερεοτυπικές προσεγγίσεις που αντιμετωπίζουν τον ηθοποιό ΑμεA ως ερασιτέχνη ήρωα που σχετίζεται με το θέατρο μόνο μέσα από την ψυχοθεραπευτική του διάσταση. Χωρίς να αγνοούμε την τελευταία, προχωράμε ένα βήμα παρακάτω διεκδικώντας το αυτονόητο, την ισοτιμία απέναντι στην τέχνη. Τα μέλη του «ΘΕ.ΑΜ.Α.» διεκδικούν την καλλιτεχνική τους αυτοπραγμάτωση χωρίς φυγόπονες εκπτώσεις και χωρίς να τους προσφέρεται ειδική αντιμετώπιση παρά μόνο εξειδικευμένη βοήθεια στο να αναδείξουν ο καθένας το ιδιαίτερο ταλέντο του. Η συμμετοχή μας στο σεμινάριο ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία που μας έδωσε τροφή για σκέψη και βελτίωση όσον αφορά τα εργαλεία και τις μεθόδους μας, ενώ παράλληλα είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για την ελληνική εμπειρία, όχι μόνο μέσα από το θέατρο, σπάζοντας ίσως κάποια στερεότυπα των Ευρωπαίων για τη χώρα μας στην παρούσα κρίσιμη ιστορική συγκυρία. Η ανατροπή των στερεοτύπων εξάλλου είναι μια μάχη που κάθε μικρή νίκη της γεννά την ανάγκη για μια ακόμα μεγαλύτερη». Τον Σεπτέμβριο του 2013, ο Βασίλης Οικονόμου εκπροσώπησε το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» στη Μόσχα στο Διεθνές Φεστιβάλ «Proteatr», ένα από τα πιο φημισμένα στην κατηγορία των ειδικών επαγγελματικών θεατρικών ομάδων. Η άρτια οργάνωση του «Proteatr» αποδεικνύει κάθε χρονιά ότι η επαγγελματική αξίωση των ηθοποιών ΑμεΑ είναι μία αυτονόητη αλήθεια που πρέπει να μοιραστεί στον κόσμο. Όπως δηλαδή συμβαίνει ακριβώς και στην ανταπόκριση των θεατών στις παραστάσεις του «ΘΕ.ΑΜ.Α.». Στη Μόσχα, μεταξύ άλλων διακεκριμένων δημιουργών από κορυφαίες θεατρικές ομάδες που παρουσίασαν τη δουλειά τους στο θέατρο Taganka, ο Βασίλης Οικονόμου έδωσε master–class υποκριτικής (σε πέντε ενότητες) με θέμα «Ο χρόνος και ο χώρος στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία», το οποίο παρακολούθησαν συνολικά περισσότερα από διακόσια άτομα. Μετά το τέλος του Φεστιβάλ, το Ινστιτούτο Φιλοσοφίας της Ρωσικής Ακαδημίας, το τμήμα Ψυχολογίας και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Μόσχας και ο Οργανισμός Δημιουργικής και Κοινωνικής Αποκατάστασης «Kroog» διοργάνωσαν το διήμερο επιστημονικό συνέδριο «Sociality – Creating Function of Art and Problems of Sociocultural Rehabilitation». Εκεί ο Βασίλης Οικονόμου ήταν ομιλητής με θέμα: «Όψις: η ερμηνεία του όρου από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη θεατρική πραγματικότητα» (Αναδόμηση της θεατρικής διδασκαλίας των ηθοποιών ΑμεΑ). Επίσης το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» προσκλήθηκε από τους διοργανωτές του «Proteatr» για την παρουσίαση θεατρικής παράστασης το 2014. Και «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» του Albee που ανέβασε το 2014 το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον. Για τη μέχρι στιγμής διαδρομή του «ΘΕ.ΑΜ.Α.» αξίζει κανείς να πάρει και μία πληρέστερη εικόνα από το theaterndisability.blogspot.gr και το www.distheater.gr. «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» του Albee λοιπόν από το «ΘΕ.ΑΜ.Α.».
Λόγω εξέλιξης δουλειάς ή και από οικονομικής απόψεως;
Και μέσα από την προσπάθεια και τις θυσίες των ανθρώπων που συμμετέχουν σε αυτό.
Εννοείται. Και άλλο πόσο στις εποχές που διανύουμε.
Ωστόσο θα μπορούσαμε να πούμε ότι με την πάροδο του χρόνου, το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» έχει αποκτήσει κατά κάποιον τρόπο, ένα κοινό;
Όπως και να εξελίσσεται. Λόγω συνθηκών.
Στην παρούσα στιγμή λοιπόν, αυτή η καθημερινότητα του θεάτρου ήταν μία ακόμη ανάγκη του «ΘΕ.ΑΜ.Α.»;
Από την κοινή τους ανάγκη. Στο σημείο συνάντησης της ανάγκης του ηθοποιού με την ανάγκη του θεατή.
Και να τον ακούσει;
Και αυτό είναι και η κοινή τους ανάγκη.
Αλλά να συμβεί φυσικά ως αποτέλεσμα μίας εξέλιξης.
Στην παράσταση παίζουν και ηθοποιοί χωρίς κινητικές αναπηρίες.
Και ο ένας από αυτούς τους ηθοποιούς είναι ένας κοινός μας φίλος και συνεργάτης, που παίζει τον Τζέρυ.
Όχι βέβαια (γέλια).
Να δουλεύει με τις δυσκολίες παρά με τις ευκολίες;
Και έτσι δουλεύουν όλοι οι ηθοποιοί του «ΘΕ.ΑΜ.Α.»;
Ή τουλάχιστον, όπως πρέπει να κάνει κάθε ηθοποιός.
Βασίλη, σε ευχαριστώ πολύ. «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» του Edward Albee Παίζουν: Μιχάλης Ταμπούκας (Τζέρυ), Πάνος Ζουρνατζίδης (Πήτερ), Γιώργος Ηλιάκης, Μαρία Μπουρελάτου, Μαρίνα Μπεσίρη, Βασίλης Οικονόμου, Έφη Τούμπα, Χριστίνα Τούμπα. «ΘΕ.ΑΜ.Α.» (Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία) στο Θέατρο Κοινωνικού Διαλόγου της Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε., Ηπείρου 41 & Αχαρνών Παραστάσεις: Παρασκευή & Σάββατο: 21:00, Κυριακή: 18:00 Είσοδος: 10€, 6€ (Άνεργοι, Φοιτητές, Συνταξιούχοι), Δωρεάν για τα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ). Προσοχή: Η πρόσβαση στο θέατρο για ΑμεΑ προϋποθέτει τη μεταφορά τους σε υπάρχον ηλεκτρικό κάθισμα. Διάρκεια: 90΄ Τηλέφωνο κρατήσεων: 6939308409
|