Σχετικά άρθρα
ΑΡΗΣ ΜΠΑΛΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μάριος Παϊτάρης | |||
Σάββατο, 28 Δεκέμβριος 2013 10:16 | |||
Άρης Μπαλής Υπάρχει ένας κοινός άξονας σε όλες τις ομάδες, η λαχτάρα, η αναγκαιότητα και η όρεξη να γίνουν ωραίες παραστάσεις. Σαφώς εξαιτίας των συνθηκών στις οποίες δουλεύει μια ομάδα ενδεχομένως να μετριάζεται ο επαγγελματισμός των συνθηκών αλλά εξισσορροπείται τόσο πολύ από την επιθυμία και την όρεξη για δουλειά. Ο Άρης Μπαλής γεννήθηκε στην Πάτρα και αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 2012.Έχει συμμετάσχει στις παραστάσεις: «Αποχαιρετισμός / Farewell» σε επιμέλεια Θέμιδας Μπαζάκα και Μαρίνας Φωκίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Κρήτες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γ. Ζαμπουλάκη, «Βάκχες» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου. Πρόσφατα συμμετείχε στην παράσταση «Ο κυκλισμός του τετραγώνου» του Δημήτρη Δημητριάδη, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, στο πλαίσιο του αφιερώματος της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών» στον γνωστό συγγραφέα. Ο ταλαντούχος ηθοποιός μιλάει στο «Επί Σκηνής» για την συνεργασία του με τον Έκτορα Λυγίζο στην παράσταση «RoomService», αλλά και για την πρόσφατη συνεργασία του με τον Δημήτρη Καραντζά καθώς και για το θεατρικό τοπίο της Αθήνας στον καιρό της κρίσης.
Μίλησε μου για την παράσταση «Room Service» και για την συνεργασία με τον Έκτορα Λυγίζο. Αυτή είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με τον Έκτορα Λυγίζο, η πρώτη ήταν στις «Βάκχες» η οποία ήταν και η πρώτη δουλειά μετά την αποφοίτηση μου από την δραματική σχολή. Οπότε αυτή η συνεργασία έχει όλα τα χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει μια δεύτερη συνεργασία με τον ίδιο σκηνοθέτη. Δηλαδή ένας κώδικας που έχει αναπτυχθεί και κατακτηθεί και μπορείς να συνεχίσεις να τον δουλεύεις σε μεγαλύτερο βάθος. Το «RoomService» είναι φάρσα, με όλες τις παρεξηγήσεις και ίντριγκες που μπορεί να υπάρχουν στην πλοκή σε αυτούς του είδους τα έργα. Απαιτεί τεράστια ενέργεια και τεστάρει συνεχώς τις αντοχές σου.
Ποια στοιχεία κατά την γνώμη σου είναι αυτά που βοηθούν ένα νέο ηθοποιό να ξεχωρίσει σε αυτό το επάγγελμα; Ένα πολύ βασικό και πρωταρχικό στοιχείο είναι η τύχη ώστε να σου δοθεί η ευκαιρία να δείξεις τις δυνατότητες σου με αποτέλεσμα η μια δουλειά να φέρνει την άλλη. Χρειάζεται επίσης να δουλεύεις πολύ τα εκφραστικά σου μέσα, την φωνή, τον λόγο, το σώμα, την τεχνική γενικότερα. Να είσαι ευέλικτος και να καλλιεργείς την φαντασία σου. Πολύ σημαντικό όμως, ως νέος ηθοποιός είναι να έχεις εισπράξει από την σχολή όλα τα απαραίτητα, βασικά εφόδια στα οποία θα μπορείς να πατήσεις. Αλλά πάνω απ’ όλα πιστεύω πολύ στον παράγοντα της τύχης. Πες μου λίγα λόγια για την πρόσφατη συνεργασία σου με τον Δημήτρη Καραντζά στον Κυκλισμό του Τετραγώνου. Ο «Κυκλισμός του Τετραγώνου» ήταν μια φοβερή εμπειρία. Ξεκινώντας καταρχάς από το κείμενο, το οποίο όταν το διαβάζεις πρώτη φορά αναρωτιέσαι πως μπορεί αυτό να μεταφερθεί σκηνικά, με όλη αυτή την επαναληπτικότητα στον λόγο. Προσωπικά μου είχε έλξει πολύ το ενδιαφέρον το όλο εγχείρημα όταν πρωτοδιάβασα το κείμενο. Η συνεργασία με τον Δημήτρη Καραντζά ήταν εξαιρετική και ένιωθα χαρούμενος που συνεργαζόμουν με τόσο σημαντικούς ηθοποιούς τους οποίους τους θαυμάζεις πάνω στην σκηνή και έχεις να πάρεις πράγματα από τον καθένα ξεχωριστά. Νομίζω πως το ότι υπήρχαν αντιδράσεις από μερίδα του κοινού, σημαίνει ότι αυτή η παράσταση κάτι πρότεινε.
Ποια είναι η γνώμη σου για τις θεατρικές ομάδες; Θεωρώ ότι οι ομάδες έχουν ενδιαφέρον και προσωπικά έχω δει εξαιρετικά πράγματα από θεατρικές ( όχι μόνο νεανικές) ομάδες. Υπάρχει ένας κοινός άξονας σε όλες τις ομάδες, η λαχτάρα, η αναγκαιότητα και η όρεξη να γίνουν ωραίες παραστάσεις. Σαφώς εξαιτίας των συνθηκών στις οποίες δουλεύει μια ομάδα ενδεχομένως να μετριάζεται ο επαγγελματισμός των συνθηκών αλλά εξισσορροπείται τόσο πολύ από την επιθυμία και την όρεξη για δουλειά. Το σημαντικότερο είναι ότι μαζεύονται κάποιοι άνθρωποι που συννενοούνται μεταξύ τους καλά και ξεκινάνε να στήσουν μια παράσταση. Το μόνο κακό είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλές παραστάσεις και μοιραία κάποιες από αυτές τις δουλειές δεν έχουν την απήχηση που τους αξίζει. Ποιά είναι σένα η ιδανική συνεργασία; Η ιδανική συνεργασία είναι αυτή στην οποία υπάρχει συγκρότηση κοινού οράματος. Θεωρώ αναγκαίο να μην σε πετάνε κάποιες συνθήκες έξω απ’ αυτό που καλείσαι να κάνεις, δηλαδή να μπορεί ο σκηνοθέτης να σε εισάγει στο όραμα του. Να υπάρχει συλλογικό πνεύμα απ’ όλες τις απόψεις.
Ποια είναι η γνώμη σου για την κρίση στον χώρο των ηθοποιών. Αυτό το επάγγελμα πάντα είχε πρόβλημα στο οικονομικό κομμάτι. Προσωπικά νιώθω ότι η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική. Πρόκειται για μια πολιτική κρίση του ίδιου του συστήματος. Σε ένα τέτοιο κλίμα είναι αναγκαίο η τέχνη να θέτει ερωτήματα, γιατί ούτως ή άλλως πάντα η τέχνη βρίσκεται σε έναν διαρκή επικοινωνιακό δίαυλο με την κοινωνία οπότε σε μια τέτοια εποχή η αναγκαιότητα της τέχνης είναι μεγάλη. Στους ηθοποιούς υπάρχει πάντα η αγωνία του πότε ξανά θα δουλέψω, πως θα καταφέρω να βιοποριστώ και παράλληλα μ’ αυτή την ψυχολογική πίεση προσπαθείς να μην χάνεις την δημιουργικότητα σου. Είναι μια δύσκολη και ζοφερή κατάσταση. Με τρομάζει και ως άνθρωπο και ως ηθοποιό όλο αυτό που συμβαίνει με την κρίση γενικότερα. Τι σε ενοχλεί στο ελληνικό θέατρο; Με θυμώνει όταν δεν τηρούνται οικονομικές και καλλιτεχνικές συμφωνίες. Όταν σε ενημερώνουν ότι η παράσταση μετατίθεται για δύο-τρεις μήνες μετά κι εσύ έχεις ακυρώσει τα πάντα λόγω αυτού και ξαφνικά μένεις χωρίς δουλειά. Γενικότερα με ενοχλεί η αφερρεγυότητα στις συμφωνίες. Επίσης με ενοχλεί πολλές φορές ο τρόπος που γίνονται κάποια πράγματα. Όταν κάποιοι άνθρωποι σε προσεγγίζουν για μια δουλειά και μετά στην πορεία δεν σε αντιμετωπίζουν ως επαγγελματία.
Ποια είναι για σένα πετυχημένη παράσταση; Είναι η παράσταση που επικοινωνεί με ένα ευρύ κομμάτι του κοινού και ταυτόχρονα αποτελεί μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική πρόταση. Θέτει σοβαρά ερωτήματα σε βάθος τα οποία είναι αναγνωρίσιμα σε όλα τους τα επίπεδα και παράλληλα ερευνά τους τρόπους έκφρασης της σκηνικής πράξης. Μ’ ενδιαφέρει όταν βλέπω μια παράσταση να μου είναι εμφανής η προσπάθεια η οποία έχει καταβληθεί από τους συντελεστές της. Δεν μπορώ να βλέπω χαλαρότητα στους ηθοποιούς, πρέπει να είσαι αφοσιωμένος σ’ αυτό που κάνεις. Άλλωστε το θέατρο δεν είναι μια φυσιολογική συνθήκη είναι εγγενώς κάτι αλλόκοτο. Κάποιοι άνθρωποι μαζεύονται για να αφηγηθούν μια ιστορία σε ένα άλλο σύνολο ανθρώπων οι οποίοι θα πάνε να παρακολουθήσουν αυτούς που δουλεύανε τόσο καιρό γι’ αυτό το σκοπό. Είναι ιδιότυπη τέχνη το θέατρο και μένα αυτό με γοητεύει και με εντυπωσιάζει. Η πετυχημένη παράσταση είναι αυτή στην οποία οι συντελεστές της νοιάζονται για αυτό που κάνουν. Όταν υπάρχει μια μέριμνα του θεατρικού υποκειμένου για τον εαυτό του. Σε τι διαδικασία υποβάλλεις τον ευατό σου για την προετοιμασία ενός ρόλου; Σε κάθε δουλειά ο τρόπος που προετοιμάζομαι είναι διαφορετικός κάθε φορά. Δεν έχω βρει ένα κοινό τρόπο προετοιμασίας, μέχρι στιγμής. Γενικότερα κοιτάζω ποιο είναι το κομμάτι το οποίο εξυπηρετώ στη συνολική αφήγηση δηλαδή τι έχεις να προσθέσεις εσύ ως ρόλος στην ροή της ιστορίας, σε συνάρτηση με τις θεματικές τις οποίες πραγματεύεται η ίδια η παράσταση. Γίνεται μεγάλη δουλειά σ’ αυτό το κομμάτι που σημαίνει ότι μπορεί χρειάζεται να δεις ταινίες ή να διαβάσεις βιβλία πάνω σε αυτό, ώστε να πάρεις ερεθίσματα. Και φυσικά διαρκής παρατήρηση των ανθρώπινων σχέσεων και του ίδιου σου του εαυτού.
Πως αντιλαμβάνεσαι την σχέση με το κοινό, είτε θετικά είτε αρνητικά; Το κοινό αποτελεί δομικό στοιχείο του θεάτρου. Η σχέση με το κοινό είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική, υπάρχει μια αλληλεπίδραση και μια επικοινωνία, είτε θετική είτε αρνητική και πρέπει να την αναγνωρίζεις και να μπορείς να συνυπάρξεις μ’ αυτή, με την έννοια του να μπορείς να αντιληφθείς και να διαχωρίσεις την μορφή της αλληλεπίδρασης που υπάρχει. Φυσικά σε μια παράσταση δεν είναι η αρχή και το τέλος το κοινό αλλά σαφώς αποτελεί κομβικό παράγοντα γιατί η θεατρική τέχνη είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Υπάρχουν έργα ή ρόλοι που θα ήθελες πολύ να παίξεις; Δεν σκέφτομαι έργα ή ρόλους, πιο πολύ με ενδιαφέρει να συνεργαστώ με ανθρώπους που εκτιμώ. Αποζητώ ωραίες συνθήκες δουλειάς, με αλληλοκατανόηση, αλληλοσεβασμό και κοινές επιθυμίες. Γενικότερα μου αρέσει πάρα πολύ το υλικό των κειμένων της αρχαίας τραγωδίας.
Έχεις επαγγελματικούς στόχους; Μόνο να συνεχίζω να δουλεύω στο θέατρο με αφοσίωση. Γενικά δεν κάνω μακροπρόσθεσμα σχέδια, όπως έρθουν τα πράγματα.
Τι σου αρέσει να παρακολουθείς στο θέατρο; Πιστεύω ότι οποιαδήποτε παράσταση μπορεί κάτι να σου προσφέρει. Μπορεί να βλέπω μια παράσταση και επί μιάμιση ώρα να βαριέμαι και ξαφνικά να υπάρξει ένα πεντάλεπτο που θα με κινητοποιήσει και θα μου δώσει κάτι από κεί που δεν το περιμένω. Μου αρέσει πολύ να παρακολουθώ θέατρο.
Η 4η κατά σειρά φωτογραφία που πλαισιώνει την συνέντευξη είναι του φωτογράφου Σταύρου Πετρόπουλου. Η 1η και η 6η κατά σειρά φωτογραφίες ανήκουν στον φωτογράφο Βασίλη Μακρή. H παράσταση «RoomService» παίζεται από 18/12 έως 05/1 στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Πληροφορίες: 210 900 5 800 http://www.sgt.gr/
|