Σχετικά άρθρα
ΒΑΤΡΑΧΟΙ ΜΕΡΟΣ Α Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ |
Συντάχθηκε απο τον/την Παύλος Λεμοντζής |
Κυριακή, 28 Αύγουστος 2022 08:15 |
Βάτραχοι (Μέρος Α’: Ο Διόνυσος στον Άδη) Η γεωγραφία και η μυθολογία του Κάτω Κόσμου
Αποτέλεσμα σεμιναρίου που παρουσιάστηκε στο κοίλο του αρχαίου θεάτρου των Φιλίππων είναι η πειραματική παράσταση που ετοίμασε το δίδυμο Γεωργία Μαυραγάνη και Δημοσθένης Παπαμάρκος στα πλαίσια της πρωτοβουλίας του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας που φέτος πραγματοποιεί το 6ο Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος, μια δράση που ξεκίνησε το 2017 ως μέρος του Φεστιβάλ Φιλίππων, και με την υποστήριξη και χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού – ως μέλος του Δικτύου Αρχαίου Δράματος - κατάφερε να αυτονομηθεί και να αποτελεί πλέον ξεχωριστό δρώμενο στον πολιτιστικό χάρτη της περιοχής. Έχοντας πλήρη ελευθερία να εργαστούν πάνω στο αρχαίο δράμα με κείμενα της επιλογής τους ή να δημιουργήσουν δικά τους, καλλιτέχνες αναγνωρισμένοι και αλλά και ανερχόμενοι, φέρνουν στις Κρηνίδες τις ομάδες τους, κάνουν πρόβες στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων και τον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο, στήνοντας τελικά παραστάσεις στο φυσικό τοπίο αυτών των έργων.Το πρωτότυπο αυτό camp, παρουσίασε φέτος μια ολοκληρωμένη παράσταση αρχαίου δράματος, για πρώτη φορά πάνω σε αριστοφανικό κείμενο. Η δραματουργία Ένας θίασος περιπλανόμενων ηθοποιών αφηγήθηκε και αναπαράστησε τον μύθο του περάσματος του θεού Διονύσου και του θνητού δούλου του από τον Άδη, προκειμένου να φέρουν πίσω στην Πόλη και στη ζωή ό,τι από το παρελθόν αξίζει ακόμα να ζει. Η παράσταση Είδαμε μια άκρως ενδιαφέρουσα πειραματική παράσταση, έμπλεη ευρημάτων, ευφυώς σκηνοθετημένη από τον Δημοσθένη Παπαμάρκο και την Γεωργία Μαυραγάνη με βοηθό τη Ράνια Κελαϊδίτη και με πρωταγωνιστές οκτώ χαρισματικούς νέους ηθοποιούς. Όλοι τους συντονισμένοι άψογα και με υψηλής τεχνικής υποκριτική οπλισμένοι, ώστε το αποτέλεσμα να είναι τουλάχιστον, ευφορικό, υπηρέτησαν την παράσταση με θέρμη, νεύρο, ευρηματικότητα. Φαεινές ιδέες, γρήγοροι ρυθμοί, αφήγηση ως δρώσα συνιστώσα στο παρών, κινήσεις – δάνεια από κόμικς, μουσικές και τραγούδια από δημοτικά- παραδοσιακά, από Τραϊοφόρο έως Λεοντή και «καπνισμένο τσουκάλι», φαντασία, τόλμη και γοητεία από όλους τους συντελεστές. Ευφρόσυνη δουλειά και εύχομαι να δουλέψουν και το δεύτερο μέρος, την αναμέτρηση Αισχύλου- Ευριπίδη στον Άδη. Στο πρώτο μέρος του έργου που είδαμε κυριαρχεί το θέαμα, η κίνηση, η μουσική, η τυπική στον Αριστοφάνη ανατροπή παραδεδομένων μύθων, δηλαδή πραγματοποιείται σκηνικά η κωμική αναπραγμάτευση διαδεδομένου μυθικού υλικού, της καθόδου – άθλου ηρώων στον Άδη, όπως του Ορφέα, του Οδυσσέα, του Θησέα, του Ηρακλή. Κοινό σημείο όσων κατέβηκαν στον Κάτω Κόσμο και επέστρεψαν είναι, μετά από αυτήν την υπερκοσμική εμπειρία τους, ότι η ζωή τους άλλαξε αποφασιστικά. Ίσως και για αυτό ο μοναδικός θεός που επισκέπτεται το ζοφερό βασίλειο, ο Διόνυσος του Αριστοφάνη, καταλαβαίνει ότι η πόλη πρέπει να ανακτήσει το παλαιό της κλέος. Σ’ αυτό το πρώτο μέρος αναδεικνύεται και ένας νέος τύπος που θα καταστεί μεταγενέστερα σε κωμικό «πρωταγωνιστή», του δούλου, στο πρόσωπο του Ξανθία, που συνιστά τον πρόδρομο των πονηρών δούλων της Νέας και της Ρωμαϊκής Κωμωδίας, ενώ για πρώτη φορά παρουσιάζεται και το αφεντικό (ο Διόνυσος) και όχι ο δούλος να ξυλοφορτώνεται. Οι ρόλοι εναλλάσσονται από ηθοποιό σε ηθοποιό, ταυτόχρονα είναι όλοι τους ο Χορός και κορυφαία σκηνή της παράστασης, η παράβαση. Εξαιρετική σύλληψη ιδέας από τη σκηνοθεσία και απόδοση από την ομάδα. Προβληματισμοί και στηλίτευση διαχρονικών καταστάσεων από την πένα του Δημοσθένη Παπαμάρκου με αρχετυπικές αναγωγές.
Μετάφραση αρχαίου κειμένου – Δραματολογική ανάλυση:Δημοσθένης Παπαμάρκος Δραματουργία σκηνικής απόδοσης- Βοηθός Σκηνοθέτης: Ράνια Κελαϊδίτη Σκηνοθεσία: Μαυραγάνη Γεωργία Μουσική Επιμέλεια: Χάρης Νείλας Σκηνογραφική επιμέλεια:Λίλη Κυριλή, Άρτεμις Φλέσσα Ερμηνευτές:Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Νίκη Δουλγεράκη, Ράνια Κελαϊδίτη, Μελίνα Κοτσέλου, Θανάσης Λυσανδρόπουλος, Μαρίνα Παπούλια, Γιώργος Σκαρλάτος, Βασίλης Τρυφουλτσάνης Ελεύθερη είσοδος για το κοινό Παρασκευή 19 & Σάββατο 20 Αυγούστου, ώρα 21.00
|