Σχετικά άρθρα
USER NAME : NO MONEY - PASSWORD: ACTOR |
Συντάχθηκε απο τον/την Πηνελόπη Χριστοπούλου | |||
Πέμπτη, 03 Ιούλιος 2014 20:01 | |||
USER NAME : NO MONEY - PASSWORD: ACTOR
Όσο κι αν οι σκοποί του θεάτρου από την αρχαιότητα ως σήμερα έχουν διαφοροποιηθεί, το θέατρο σαν σύνθετη τέχνη εξακολουθεί να στηρίζεται στη σύμπραξη- συνεργασία πολλών. To αποκορύφωμα αυτής της σύμπραξης, η κορυφαία στιγμή της καταξίωσης, είναι αυτή, όπου όλοι συνέρχονται σε συμφωνημένο τόπο και χρόνο με κοινό σκοπό. Μια συνεύρεση ηρώων (ερμηνευτών-ηθοποιών) και θεατών. Χωρίς αυτή την σύμπραξη, χωρίς σχέσεις αμοιβαιότητας, δεν υπάρχει θέατρο, όπως θέατρο δεν υπάρχει εξ ορισμού και χωρίς την ύπαρξη κοινού. Ο ηθοποιός εργάζεται εξαντλητικά, ασκεί το σώμα του, καλλιεργεί τη φωνή του, εκτίθεται, καταθέτει συναίσθημα, πολεμά με τις ανασφάλειες και τις ενοχές του, με μόνο σκοπό να δημιουργήσει συναισθήματα στο κοινό. Έτσι, όταν φτάνει η πολυπόθητη στιγμή της συνεύρεσης όσοι κόπιασαν για αυτήν, θα «βγάλουν την πραμάτεια τους στη φόρα» με την ελπίδα να την αγοράσει κανείς. Το σώμα του ηθοποιού, είναι πάντα ο πυρήνας συγκέντρωσης του αδηφάγου βλέμματος των θεατών. Όμως πόσο εύκολο είναι να κάνεις το πλήθος να συμφωνήσει μαζί σου; Η ποικιλότητα των αιτιών της απόρριψης από τον θεατή είναι ατελείωτη και συνήθως απροβλημάτιστη και ο ηθοποιός ανίσχυρος απέναντι τους. Και τότε το έργο τελειώνει και όλα εξατμίζονται. Οποιοσδήποτε άλλος σκοπός του θεάτρου, πέραν της συναισθηματικής ικανοποίησης του θεατή, δεν μπορεί να επιτευχθεί εάν δεν υπάρχει η αποδοχή του κοινού. Και αρχίζουν πάλι όλα από την αρχή με τον ίδιο κόπο, το ίδιο πάθος, την ίδια εξαντλητική δουλειά. Η ανεπεξέργαστη απόρριψη του κοινού (για τον οποιοδήποτε λόγο και με οποιοδήποτε κίνητρο), καραδοκεί. Ο ηθοποιός γίνεται άλλοτε λατρεμένος ήρωας, κι άλλοτε ο μισητός αποδιοπομπαίος τράγος. Άλλοτε αποθεώνεται, και γίνεται είδωλο κι άλλοτε τριγυρνά άνεργος από οντισιόν σε οντισιόν. Εις μάτην φυσικά τις περισσότερες φορές. Αυτή είναι η φύση του θεάτρου και αυτή είναι και η φύση του επαγγέλματος του ηθοποιού την οποία ο ίδιος με συνείδηση αποδέχεται δίχως αποποίηση των ευθυνών του. Ανίσχυρος αλλά και ολοκληρωτικά εξαρτημένος από τις εκάστοτε διαθέσεις κοινού και κριτικών. Όταν μια παράσταση δεν τυγχάνει της αποδοχής του κοινού, αυτόματα πεθαίνει δίχως δεύτερη ευκαιρία. Έτσι, ο ηθοποιός ζει μέσα σε συνθήκες τις οποίες βιώνει επειδή τις αποδέχτηκε και τις επέλεξε. Και προσπαθεί με αυτές να επιβιώσει. Επιζητώντας το να προκαλέσει συναίσθημα στο θεατή, μαθαίνει να σέβεται, να ακούει , να κατανοεί τους άλλους, να βασίζεται πάνω τους και να είναι ειλικρινής. Μάθηση πολύ επικερδής αλλά και ψυχικά εξαντλητική λόγω των απανωτών «χτυπημάτων» που δέχεται από την λαίμαργη διάθεση του κοινού και την εξονυχιστική κριτική του. Εν αρχή λοιπόν ο ηθοποιός ξεκινά την περιπλάνηση του. Και τότε, εμφανίζονται τα πρώτα «αγκάθια». Όπως, το γεγονός ότι πρόκειται για ένα επάγγελμα που στην καλύτερη περίπτωση θα έχει την ευκαιρία να ασκηθεί - κατόπιν πρόσληψης και απόλυσης - δυο μόνο φορές το χρόνο. Δύο φορές το χρόνο βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας (και νοιώθει ευνοημένος αν τύχει τέτοιας ευκαιρίας γνωρίζοντας πως είναι η εξαίρεση). Έτσι, το να είναι κανείς ηθοποιός σε μερικές μόνο περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθεί επάγγελμα. Πόσο αναλογικά δύσμορφο είναι όμως αυτό, όταν -σαν όλα τα άλλα επαγγέλματα-, η τέχνη αυτή σπουδάζεται στα Πανεπιστήμια με 5ετή φοίτηση; Και πόσο εύκολα μπορεί να το αποδέχεται ο ηθοποιός; Κι όμως, συνεχίζει να ενδιαφέρεται μόνον για την σωστή υπηρεσία του απέναντι στο ρόλο που έχει επωμισθεί και στο κοινό.
«Το επάγγελμα του ηθοποιού δεν είναι μια «ευγενής» απασχόληση. Κάποτε έθαβαν τους ηθοποιούς σε σταυροδρόμια με ένα πάσαλο καρφωμένο στην καρδιά…. Ως ηθοποιοί νιώθουμε τον περισσότερο καιρό δυσφορία, σύγχυση, ενοχές. Είμαστε χαμένοι και ντρεπόμαστε γι αυτό…» (Ντ. Μάμετ)
|