ΣΙΛΩΑΜ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
ΣΙΛΩΑΜ του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Τα έργα (από το δελτίο τύπου) «Ο κρυφός ήλιος»: Οι κρατούμενοι ενός κελιού του Μαουτχάουζεν ψάχνουν ανάμεσά τους τον Προδότη. Ποιος μίλησε; Και ποια θα είναι η τιμωρία του; Όμως το έργο δεν αρκείται στην αναζήτησή του, αντιθέτως επικεντρώνει στα αίτια, το περιεχόμενο και την ηθική βάση των πράξεων του ανθρώπου, όταν αυτός βρίσκεται σε ακραίες καταστάσεις φόβου και απελπισίας. Το «Σιλωάμ» (απεσταλμένος): Τέσσερις ανώνυμοι που πάσχουν από λοιμώδεις νόσους, ζουν σε ένα κελί όπου κανείς δεν μπαίνει πια, ούτε οι δεσμοφύλακες. Εκεί, στα έσχατα της απελπισίας, καταφεύγει ένας κρατούμενος, ένας Εβραίος που πρόκειται να εκτελεστεί, για να κερδίσει λίγη ακόμη ζωή. Η απεγνωσμένη αναζήτηση της ελευθερίας συνοδεύεται από ένα ξέσπασμα για τον απόντα Θεό και μια έκρηξη εκδικητικής οργής για την δολοφονική μηχανή. Η δραματουργία «Ο κρυφός ήλιος» μια δραματουργία με εξαιρετικό ενδιαφέρον κι ανατρεπτικές δυναμικές, ένα έργο κλειστοφοβικό, σκοτεινό αλλά με ενδιαφέρουσες ρωγμές και διεξόδους. Οι κρατούμενοι που έχουν ενωθεί με ισχυρούς δεσμούς μέσα από την κοινή μοίρα τους αλλά ταυτόχρονα τους δεσμούς τους υπονομεύει το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, η βαθύτατη ανάγκη να επιβιώσουν, στήνουν με αφορμή μια αποτυχημένη απόδραση και μια προδοσία, ένα αυτοσχέδιο δικαστήριο για να βρουν και να τιμωρήσουν τον «ένοχο». Στη διάρκεια μιας επεισοδιακής νύχτας θα γίνουν κατήγοροι, κατηγορούμενοι, ανακριτές, δικαστές, δήμιοι και συνήγοροι υπεράσπισης. Μια σειρά από ομολογίες αποκαλύπτουν τις κρυμμένες προθέσεις και φόβους όλων και μια ετυμηγορία που ανιχνεύει τις βαθύτερες αιτίες κάθε πράξης, αθωώνει τον ένοχο κατά το ευαγγελικό «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω» ενώ δεσμεύει την ομάδα σε μια νέα συνθήκη υπεράνω προσωπικών συμφερόντων. Το τίμημα της προδοσίας, ένα ταψί με πατάτες και ψωμί, θα το μοιραστούν όλοι ακριβοδίκαια μαζί και με το βάρος της προδοσίας αλλά και με την αποδοχή της κάθε αδυναμίας τους. Το «Σιλωάμ» είναι ένα παραληρηματικό, λυρικό μονόπρακτο, με ένα κεντρικό πρόσωπο και τον χορό των κρατουμένων. Ο μελλοθάνατος που επιχειρεί να κλέψει μερικές στιγμές ζωής λίγο πριν από την εκτέλεση του γίνεται ένας απεσταλμένος της ουράνιας δικαιοσύνης και φέρει το ευφρόσυνο μήνυμα μιας λύτρωσης πέρα από τον θάνατο. Όμως η πραγματικότητα γύρω του, τον προσγειώνει ανώμαλα και ενώ πείθει το χορό των άθλιων συγκρατούμενων του με τα λόγια του, δίνοντάς τους μια ελπιδοφόρα προοπτική, ο ίδιος καταρρέει από το βάρος της πραγματικότητας που αναιρεί όχι μόνο την ανθρώπινη αλλά και την θεϊκή ύπαρξη, μετατρέποντας τον κόσμο σε μια κόλαση χωρίς διαφυγή και την ελπίδα σε μια σαπισμένη, άθλια ψευδαίσθηση. Η παράσταση Ο σκηνοθέτης όρισε τον σκηνικό χώρο με σκηνογραφικά στοιχεία και φωτιστικές δέσμες αλλά προσφέροντάς του ταυτόχρονα και ανοίγματα έτσι ώστε να υπονομεύεται ο κλειστοφοβικός χαρακτήρας του κελιού και να λειτουργεί σ’ ένα συμβολικό πλαίσιο όχι ως τμήμα ενός στρατοπέδου αλλά ως το φωτισμένο σημείο ενός σκοτεινού κι απροσδιόριστου σύμπαντος. Δούλεψε τους ηθοποιούς του υποκριτικά στο μεταίχμιο ανάμεσα στην θεατρικότητα και την αμεσότητα επιτυγχάνοντας να αποσπάσει εξαιρετικές ερμηνείες και να εξασφαλίσει μια θαυμάσια χημεία ανάμεσά τους. Πέτυχε μια εναλλαγή εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, μουσικής υφής, ανάμεσα στις παύσεις, τα ψιθυρίσματα, τις εκρήξεις. Οι έντονοι μουσικοί νυγμοί κι οι φωτιστικές εναλλαγές δημιούργησαν εντάσεις και όρισαν τις παύσεις, διαιρώντας μια ενιαία δραματουργία σε μια σειρά από στιγμιότυπα που αποτελούσαν τους ξεχωριστούς κύκλους, ξετυλίγοντας έτσι την εξέλιξης της δράσης σε σπείρα. Αξιοποίησε τον άμεσο και λειτουργικό λόγο του συγγραφέα ερμηνευτικά αλλά και ρυθμικά, δημιουργώντας έναν ενιαίο σφιχτό ρυθμό μέσα από τις γρήγορες εναλλαγές των διαλόγων, των μονολόγων αλλά και τις σφιχτές λειτουργικές παύσεις. Οι ηθοποιοί ερμήνευσαν τους δύσκολους ρόλους τους με εξαιρετική ευκρίνεια, ορίζοντας τους χαρακτήρες και αποδίδοντας τις αποχρώσεις τους, δημιουργώντας δυναμικές εκρήξεις και επιβλητικές ατμόσφαιρες, αποδίδοντας τις συγκρούσεις με πειστικότητα και συγκινησιακή φόρτιση. Μια παράσταση που αξίζει να δείτε αλλά παίζεται μόνο για μία τελευταία φορά απόψε στις 24 Ιανουαρίου, στις 9.15 στο θέατρο Καρέζη. Όσοι πιστοί προσέλθετε!
Ιάκωβος Καμπανέλλης Ο κορυφαίος Έλληνας μεταπολεμικός θεατρικός συγγραφέας Ιάκωβος Καμπανέλλης (1921-2011) αιχμαλωτίστηκε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου από τους Ναζί το 1943, σε ηλικία είκοσι ετών, και παρέμεινε κρατούμενος στο χιτλερικό στρατόπεδο συγκέντρωσης Mauthausen της Αυστρίας. Οποιαδήποτε ώρα θα μπορούσε να εκτελεστεί. Στην Αθήνα επέστρεψε το 1945, στη δίνη του Εμφυλίου Πολέμου. Μετά από την τρίχρονη έγκλειστη ζωή στην κοινότητα των χιλιάδων μελλοθανάτων, μετά από το βίωμα της έσχατης ανθρώπινης αποκτήνωσης, αλλά και τις πράξεις αλληλεγγύης, γενναιότητας και σοφίας των κρατούμενων, ο συγγραφέας δεν θα μπορούσε παρά να δώσει φωνή σε υπάρξεις και χαρακτήρες με τους οποίους είχε μοιραστεί μια ακραία πραγματικότητα. «Ο Κρυφός Ήλιος» (1952) και «Σιλωάμ» (1951), από τα πρώτα θεατρικά έργα του, με νωπές μνήμες, παραστάσεις και βιώματα από τον εγκλεισμό του, ανέβηκαν για πρώτη φορά στη σκηνή, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Γιανναράκου. «Ο Κρυφός Ήλιος» είχε χαθεί για πολλά χρόνια και ανακαλύφθηκε στην αποθήκη του σπιτιού του συγγραφέα από τον Γιώργο Πεφάνη (δημοσιεύθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2005).Το «Σιλωάμ» αποτελεί την πρώτη γραφή του μονόπρακτου του Καμπανέλλη «η Οδός» και τα χειρόγραφα βρέθηκαν πρόσφατα από την κόρη του συγγραφέα Κατερίνα Καμπανέλλη. Σκηνοθεσία: Γιώργος Γιανναράκος Σκηνικά-κοστούμια: Λαλούλα Χρυσικοπούλου Ηθοποιοί: Γιώργος Γιαννούτσος, Δημήτρης Κανέλλος, Ερρίκος Λίτσης, Ευθύμιος Ξυπολυτάς, Λευτέρης Παπακώστας και Κώστας Φαλελάκης. Μουσική: Κώστας Μαντζώρος Σχεδιασμός φωτισμών: Αργύρης Θέος Επιμέλεια κίνησης: Δήμος Αμπράζης Βοηθός σκηνοθέτη: Στέφανος Μονδέλος Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Θανάσης Φατούρος Βοηθός σκηνογράφου: Λένια Χρυσικοπούλου Κατασκευή σκηνικών: Γιάννης Δημητροκάλης Κατασκευή κοστουμιών: ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ Κατασκευή Μασκών: Δήμητρα Καίσαρη Σκηνοθεσία trailer : Στέφανος Μονδέλος Παραγωγή trailer: Τζένη Κοντοπούλου Φωτογραφίες- Εικαστικό υλικό επικοινωνίας: Ήρα Σταματοπούλου Παραγωγή: GoodHeartProductions Θέατρο Τζένη Καρέζη Ακαδημίας 3 Κέντρο (Πλησίον σταθμού μετρό «Πανεπιστήμιο») Tτηλέφωνο: 210-3636144 Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά (+10 λεπτά διάλειμμα) Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15 ως τις 24 Ιανουαρίου του 2017 Εισιτήρια: 15 ευρώ, 12 ευρώ μειωμένο (φοιτητές, ΑΜΕΑ, πολύτεκνοι), 10 ευρώ (ομαδικό-άνω των 20 ατόμων), 8 ευρώ (άνεργοι, φοιτητές δραματικών σχολών). Προπώληση εισιτηρίων στα Ταμεία του Θεάτρου και σε όλο το δίκτυο της Viva.gr (Public, SevenSpots, MediaMarkt, Reload)
|